Matematik

Hvornår er aktiekursen højst?

07. december 2018 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

Har lige været til eksamen og fik det her spørgsmål:

I en model kan udviklingen i aktiekursen for et bestemt firma i perioden 2007-2017 beskrives ved:

K(t)=100t+150sin(t+1)+100 

0 ≤ t ≤ 10

c) bestem det tidspunkt i perioden, hvor aktiekursen vokser hurtigst? Den her opgave drillede så meget, for jeg tænkte at jeg bare kunne regne det ud ved at finde den dobbelt afledte og så sæt den =0, men det kunne jeg selvfølgelig ikke. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2018 af peter lind

Hvorfor kan du ikke det ?


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. december 2018 af Sveppalyf

Den hastighed kursen vokser med er ganske rigtigt K'.

K'(t) = 100 + 150cos(t+1)

Så kan du finde maksimum for denne funktion ved at differentiere en gang mere og sætte lig nul, eller du kan bare sige at cos svinger mellem -1 og 1, og funktionen er derfor størst når cos(t+1) er lig 1. Cos er lig med 1 når "indmaden" er lig med p*2π, så vi har maksimum når

t + 1 = p*2π

Da t skal ligge mellem 0 og 10, er det kun p=1 der kan komme på tale. (Du kan ikke få t+1 til at give -2π, 0, 4π, 6π osv. hvis t skal ligge mellem 0 og 10.). Så vi har

t + 1 = 2π  <=>

t = 2π - 1  <=>

t ≈ 5,28


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2018 af SuneChr

Undersøg funktionen i intervallet fra det første lokale minimum til det efterfølgende lokale maksimum.
I intervallet er der størst stigning fra det lokale minimum, indtil kurven har vendetangent, og det har kurven for
K ''(x) = 0


Svar #4
07. december 2018 af hejmedjer1239

#1

Hvorfor kan du ikke det ?

Lorte wordmat gav mig kun -1 som svar, men nu hvor jeg er kommet hjem, så har jeg lige aflæst grafen og kan se den skærer 5.28.

Tror desværre det kommer til at koste mig et 12 tal... 


Svar #5
07. december 2018 af hejmedjer1239

Endte med at give et latterlig dumt svar. Trækker det ekstra meget ned hvis man giver dumme svar til en opgave? :D

Hvor mange fejl må man have for at for 10/12? (matematik A) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. december 2018 af Sveppalyf

Mig bekendt bliver en matematikprøve bedømt på den måde at man regner sammen hvor mange % der er regnet rigtigt. Dette %-tal bliver så omsat til en karakter. Om du svarer dumt, svarer forkert eller undlader at besvare et spørgsmål kommer altså ud på et.


Svar #7
07. december 2018 af hejmedjer1239

#6

Mig bekendt bliver en matematikprøve bedømt på den måde at man regner sammen hvor mange % der er regnet rigtigt. Dette %-tal bliver så omsat til en karakter. Om du svarer dumt, svarer forkert eller undlader at besvare et spørgsmål kommer altså ud på et.

Ved du så hvor mange fejl man højst må have for et 12 tal?


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. december 2018 af Sveppalyf

Det ved jeg ikke lige. Er der ikke noget med at 12-tallet skal gives til de ca. 10% bedste? I så fald burde der være plads til et par fejl, for det er vel de allerfærreste der laver en fuldstændig fejlfri eksamen.


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. december 2018 af Sveppalyf

Det lyder som om du har fattet essensen i opgaven; at hastigheden er givet ved K'(t) og at du finder maksimum ved at differentiere en gang mere og sætte lig nul. Du er så bare ikke nået helt i mål, men du skal stadig have nogle point for besvarelsen.


Svar #10
07. december 2018 af hejmedjer1239

#9

Det lyder som om du har fattet essensen i opgaven; at hastigheden er givet ved K'(t) og at du finder maksimum ved at differentiere en gang mere og sætte lig nul. Du er så bare ikke nået helt i mål, men du skal stadig have nogle point for besvarelsen.

Det svar jeg har givet viser at jeg på ingen måde har styr på det :D men ja, jeg håber på det bedste... har selv regnet frem til at jeg har 2 fejl, men der er sikkert andre fejl som jeg tror jeg har ramt rigtigt, så.. jeg må se. 


Skriv et svar til: Hvornår er aktiekursen højst?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.