Kemi

Beregning af hvor mange procent fosforsyre udgør

10. december 2018 af meitner - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg skal besvare nogle arbejdsspg. til et forsøg med fosforsyre i cola. Her lyder et af spørgsmålene: "Hvor mange procent udgør fosforsyreindholdet af det maksimalt tilladte?"  Hvor det tilladte er 700 mg/L, og jeg har ud fra forsøget fået et fosforsyreindhold på 590 mg/L, så umiddelbart ville jeg selv sige: (590/700) x 100% 

Men så står der, at det maksimalt tilladte angiver fosforsyre som den ækvivalente mængde P2O5 – det forstår jeg ikke helt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2018 af Heptan

P2O5 er dehydreret phosphorsyre. Du skal altså omregne de 590 mg/L til mol/L (med phosphorsyres molarmasse) og så bruge molarmassen for P2O5 til at beregne mg/L. Så skulle det gerne give mindre end 590 mg/L.


Svar #2
12. december 2018 af meitner

Hmmm jeg har omregnet det til mol/L og jeg har fundet molarmassen for P2O5 – men når jeg så prøver at beregne det til mg/L får jeg et svar på over 850 mg/L, og det er jo langt over de 590 mg/L?

- og jeg er heller ikke sikker på, at jeg har de rigtige udregninger? For: 590 mg/L -->  0,590 g/L. Dette dividerer jeg med molarmassen for fosforsyre, og så får jeg 0,006 mol/L  – og molarmassen for P2O5 får jeg til 141,97 g/mol. Men så er jeg ikke sikker på hvad jeg skal gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2018 af Heptan

Nå ja, jeg glemte at sige at man skal dividere med 2, da der er 2 stk phosphor i P2O5, men kun 1 stk i H3PO4. Så det er altså 854,6/2 = 427,3 mg/L


Svar #4
13. december 2018 af meitner

Nå, super – tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Beregning af hvor mange procent fosforsyre udgør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.