Generelt

Depression - overvejelser om studiepause.

11. december 2018 af eksamenerdendygtigeelevsfestdag (Slettet)

Hej jeg er en dreng på 16 år, som lige har afsluttet grundforløbet i 1g på HTX.
Jeg står desværre i den situation, at jeg er blevet ramt af en depression, som har taget meget af motivationen for at fortsætte på mit valg af uddannelse. Jeg har ingen problemer rent fagligt, men kan dog stadig mærke, at jeg ikke får udnyttet mit fulde potentiale i det psykiske stadie jeg er i lige nu. Det sociale er ved at køre af et sidespor (Har aldrig haft nogle problemer rent socialt før hen), og går tit med tanken om at droppe ud af gymnasiet for måske at få lidt mere styr på mig selv.
Derfor ville jeg høre om der var nogen af jer der vidste hvad man kunne gøre i denne situation, hvilke muligheder har jeg for at læse videre? Er der en bedre løsning end at sætte studiet på pause i et halvt år? Hvem bør jeg snakke med omkring alt det her? Hvordan undgår jeg at kede mig, hvis jeg vælger at droppe ud, så jeg ikke ender med at spilde min tid? Er der evt. noget selvstudie, der senere kan kombineres med en HF? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. december 2018 af Smut1

Jeg ville mene, at det er bekymrende, hvis du dropper ud  uden at starte på en anden uddannelse eller have et godt og solidt job i hånden, da inaktivitet fremmer depression. Det at have noget at stå op til om morgen er essentielt, selvom det måske føles som en belastning! Hvis du ikke allerede har snakket med din læge, skal du selvfølgelig gøre det, så du kan få den professionelle hjælp og rådgivning, du behøver. ("Tidlig indsats betaler sig").


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. december 2018 af kanjeghjælpedig (Slettet)

Jeg synes at du skal tale med dine forældre, din studievejleder og din læge / psykolog.

Det hjælper altid at vende tingene med andre - tingene har det med at vokse uforholdsmæssigt meget inde i ens hoved.

Mange gange er det en god idé at komme lidt væk fra det, der giver problemerne - her det sociale.

Har du hos en psykolog fået udredt, hvad der er årsagen til din depression?

Måske kan HF på VUC - enten som enkeltfag eller en hel HF - være løsningen for dig.

Her har jeg indtryk af, at undervisningen er mere i centrum og at den noget mere blandede elevsammensætning giver et andet studiemiljø (som måske ikke er så hårdt, fordi man på en ungdomsuddannelse hele tiden bliver målt og vejet i forhold til sine jævnaldrende).

Prøv at kontakte dit lokale VUC og snak med en studievejleder, så kan du fornemme om det er noget for dig.

Det er svært direkte at sige, hvad der er det bedste for dig, men man lærer bedst, når man er på toppen og har det godt med sig selv.

SNAK MED NOGEN - det er det vigtigste.


Svar #3
11. december 2018 af eksamenerdendygtigeelevsfestdag (Slettet)

Takker for de hurtige svar, de hjælper meget på situationen.
Det næste skridt i min tankeproces er, at snakke med mine forældre om det, og herefter kontakte en studievejleder. (ev.t omvendt, da jeg ikke er sikker på om mine forældre ville være støttende over så stort et valg.)
Er dog meget i tvivl om det overhovedet ville give nogen mening for mig, at starte på en VUC så sent? (Er ikke engang sikker på om det er muligt.)
Derfor er planen muligvis at starte på en HF efter sommerferien.
Som ”Smut1 også nævner frygter jeg også bare for, at jeg ender ud i at forværre situationen yderligere. Ved ikke at have nogen beskæftigelse.
Hvis jeg ender ud i ikke at have noget at lave, kender i så nogle gode selvstudie sider fx ligesom "Khan Academy", "Labster" osv?


Brugbart svar (1)

Svar #4
11. december 2018 af guzbak

På universitetet kan man godt få dispensation til at læse på deltid grundet sygemelding (er ikke up to date med gymnasieregler). Hvis du har fået diagnosen depression af en læge/psykiater ville jeg nok undersøge mulighederne for at læse på deltid og få en lægeerklæring til ansøgningen herom.
Det vigtigste er at du tænker på dit helbred og din psyke. Hvis du bliver ved med at presse dig selv kan du risikere at det hele eskalerer. Du har et langt liv foran dig og det er vigtigt at fokusere på at blive rask, så du kan forblive rask i fremtiden.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #5
11. december 2018 af EnStuderende

Hvis du ingen problemer har fagligt, så ville mit personlige råd også være at fortsætte din gymnasielle uddannelse, i hvert fald indtil videre (eventuelt snak med en studievejleder, om man kan gøre det på 'deltid' - her skal du dog nok bruge en lægeerklæring) - ved at droppe ud og pludselig skulle finde ud af noget andet risikerer du, at du, i stedet for at få det bedre, udsætter dig selv for mere stress og pres. Det er selvfølgelig kun dig selv, der kender dig selv og din situation bedst. Men det er vigtigt at huske på, at det ikke er din uddannelse, der er problemet, men din depression - og din depression er der, uanset, om du dropper ud eller ej. Derfor kunne det måske være en idé at vente med at tage stilling til uddannelse, til du er begyndt at arbejde med depressionen, for hvis du får det bedre mentalt, så er min tanke, at det nok også ville gå meget bedre fagligt og socialt.

Jeg synes, du skal få fat i en psykolog - det er den person, der bedst kan hjælpe dig videre efter min mening. Om du fortæller det til din studievejleder og/eller forældre er helt dit eget valg. Men det er vigtigt, at du tager handling, for det er handlingskraften man mister, jo mere deprimeret, man bliver. Det er rigtig godt, at du søger hjælp, som du gør nu, også selvom det 'bare' er på internettet. Du har viljen til at ville få det bedre og handle på det - du skal nok komme videre, tro på det. Pyt med at få topkarakterer indtil da - det er intet værd i forhold til, hvordan du har det. 

Hvis du kan, så prøv at tage med til så mange sociale ting, som du kan overskue, også selvom det måske ikke er det, du har mest lyst til - depression isolerer en, og hvis man først føler sig alene, så bliver det kun værre. Det behøves ikke være venskaber for livet, du arbejder på - bare tag med til noget og snak med nogen, få noget social kontakt, det er vigtigt. God motion, kost og søvn er også så cliché at nævne, men det er sgu også noget af det, der virker. Men hvis der er nogle specifikke grunde til, at depressionen opstod, så er det endnu vigtigere at få vendt disse med nogen - igen er mit bedste råd at få fat i en psykolog så hurtigt som muligt.


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. december 2018 af 123434

Hvordan går det nu

Har du hjælp og opbakning som du kan hente fra venner og familie. Selvom det er svært nu,så kommer du forhåbentlig til et lysere punkt,hvor du har lagt tristheden bag dig.

Du står i en rigtig svær situation om du skal droppe ud eller ej. Jeg vil mene,at man ikke skal træffe så stor en beslutning midt i en krise. Se om du får det lidt bedre i løbet af det næste stykke tid. Jeg tror også det er vigtigt at tænke på om du vælger noget til eller vælger noget fra. Hvis HTX ikke er dig,så er det ikke dig,men overvej hvilke faktorer der er i spil

Som nævnt tidligere,pas på dig selv.Du skal jo holde resten af livet. Der er også andre ting i livet end skole. Så nyd livet ved siden af også

Skriv et svar til: Depression - overvejelser om studiepause.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.