Matematik

Hvordan kan en graf for omsætning være krum?

12. december 2018 af kris022g - Niveau: B-niveau

Se vedhæftede billede og grafen O(x). Har aldrig forstået hvordan en omsætning kan formindskes jo mere man afsætter? Det strider mod al min form for logik.

Vedhæftet fil: omsætning.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2018 af AMelev

Jo mindre stykpris, jo flere afsætter man normalt. Hvis prisen falder forholdsvis mere end afsætningen stiger, vil omsætningen falde. Det gælder derfor om at sætte en stk.pris, så fortjenesten (omsætningen - omkostninger) bliver størst mulig.


Svar #2
12. december 2018 af kris022g

Hmm, omsætningen ville vel stadig stige så længe stykprisen er positiv?


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. december 2018 af AMelev

Nej, da ikke hvis afsætningen falder forholdsvis mere.
Hvis du med en stk.pris på 2 kr. kan afsætte 1000 stk. er omsætningen 2000 kr.
Hvis du med en stk.pris på 10 kr. kun kan afsætte 100 stk. er omsætningen kun 1000 kr.


Svar #4
12. december 2018 af kris022g

Ahh, nu forstår jeg. Så omsætningsgrafen "ved", hvor stor efterspørgslen er til hver pris?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2018 af AMelev

Der er typisk angivet en sammenhæng mellem stk.pris og afsætning, og derudfra kan omsætningsfunktionen bestemmes, så ja.


Svar #6
12. december 2018 af kris022g

Tror der jeg stod før var, at jeg forstod omsætningsgrafen som et "tidsforløb". Fx et år. Så hvis man fx kigger på det afsatte produkt nummer 1000 - så ville de første 999 allerede være afsat, og nummer 1000 skulle således være negativ for at mindske den eksisterende omsætningen.

Men omsætningsgrafen er nærmere en statisk forudsigelse, som man bruger før man vælger prisen på et produkt. Der er til hver afsætning knyttet en bestemt pris, som man tror vil blive efterpurgt i akkurat den grad. De to ganget med hinanden giver så den samlede omsætning, og så sætter man selvfølgelig prisen det sted hvor omsætning er størst og omkostningerne forbundet med afsætning er mindst.

Tak for det.


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. december 2018 af AMelev

"omsætning er størst og omkostningerne forbundet med afsætning er mindst". De vil normalt afhænge af hinanden.

Hvis man skal finde den optimale stk.pris, skal man se på fortjenesten som funktion af stk.prisen.


Skriv et svar til: Hvordan kan en graf for omsætning være krum?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.