Kemi

Ketohexoser og seliwanoffs væske

13. december 2018 af louisesk9 - Niveau: B-niveau

Hej. 

Jeg sidder med min SRP, og jeg skal forklare teorien bag Seliwanoffs væsken. Jeg har fået denne reaktionsskema af min lærer, men jeg forstår desværre ikke helt, hvad der sker. Er der nogen der kan forklare det? Eller bare hjælpe mig med at forstå den? 

Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. december 2018 af Pirgos (Slettet)

Hej

Hvis du søger på Seliwanoffs test - Wikipedia , kan du få en forklaring til

reaktions -skemaet ( teksten er på engelsk )


Svar #2
13. december 2018 af louisesk9

#1

Hej

Hvis du søger på Seliwanoffs test - Wikipedia , kan du få en forklaring til

reaktions -skemaet ( teksten er på engelsk 

Hej, ja det observerede jeg godt. Problemet er bare, at jeg stadig ikke lige helt forstår det, netop fordi det står på engelsk :) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. december 2018 af Pirgos (Slettet)

Har din lærer prøvet at forklare det ?


Svar #4
13. december 2018 af louisesk9

#3

Har din lærer prøvet at forklare det ?

Nej, håbede lidt, at der var nogen, der lige hurtigt kunne gøre det her. Ellers må jeg lige høre ham til det på mandag, når han er tilbage på skolen igen. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2018 af Pirgos (Slettet)

Jeg vil godt prøve at hjælpe.

Jeg skal lige høre , har du udført forsøg med Seliwanoffs væske ?


Svar #6
13. december 2018 af louisesk9

Åhh tusind tak! 

Ja jeg har udført det på følgende sukkerstofsopløsninger: glucose, fructose, galactose, maltose, succrose og lactose. Hvor det altså var fructose og succrose som dannede rødt bundfald, og derfor må være ketohexoser, hvis jeg har forstået det rigtigt. 


Brugbart svar (1)

Svar #7
13. december 2018 af Pirgos (Slettet)

Når du bruger seliwanoffs væske, bliver der dannet en rød farvenår du tester Fructose og Sucrose

Skyldes den røde farve en aldehydgruppe eller ketongruppe ? ( Kig på strukturformen af

Fructose og Sucrose)


Svar #8
13. december 2018 af louisesk9

#7

Når du bruger seliwanoffs væske bliver der dannet en rød farve,når du tester Fructose og Sucrose

Skyldes den røde farve en aldehydgruppe eller ketongruppe ? ( Kig på strukturformen af

Fructose og Sucrose)

Jeg tænker det skyldes en ketongruppe, fordi hvis jeg kigger på fructose, så kan jeg se, at der er et dobbeltbundet O-atom, i stedet for to H-atomer, på en CH2-gruppe. Og da den ikke er endestillet, altså ved en CH3-gruppe, så tænker jeg det er en keton og ikke aldehyd. 


Brugbart svar (1)

Svar #9
13. december 2018 af Pirgos (Slettet)

Du har helt ret , Seliwanoffs væske bruges til at påvise ketongruppen i sukkeret. Fehlings

væske bruges til at påvise aldehyd.

Så kig på reaktionsskemaet. Øverst til højre på det store molekyle sidder en ketongruppe


Svar #10
13. december 2018 af louisesk9

#9

Du har helt ret , Seliwanoffs væske bruges til at påvise ketongruppen i sukkeret. Fehlings

væske bruges til at påvise aldehyd.

Så kig på reaktionsskemaet. Øverst til højre på det store molekyle sidder en ketongruppe

Er det der, hvor jeg har tegnet en rød cirkel, hvor ketongruppen sidder? 


Brugbart svar (1)

Svar #11
13. december 2018 af Pirgos (Slettet)

Du har fuldt ud bestået


Svar #12
13. december 2018 af louisesk9

#11

Du har fuldt ud bestået

Tusind tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Ketohexoser og seliwanoffs væske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.