Matematik

Spørgsmål til graf ...

17. december 2018 af sansas - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har et spørgsmål, og håber, at I måske ved at kigge på det, kan hjælpe mig. Måske har jeg overset en detalje, men jeg forstår ikke, hvorfor de plotter tiden i timer fra 0-17 timer under den anden graf. Tid bliver slet ikke nævnt nogen steder, eller har jeg misset noget? Jeg ved ikke helt om det giver mening, men jeg har vedhæftet opgaven her, og et udklip af excel arket: 

https://imgur.com/a/L8LEJ5Q

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2018 af swpply (Slettet)

Der er da givet to koloner, en med Tid(timer) og en anden med Effekt%.


Svar #2
17. december 2018 af sansas

Det er jeg godt klar over! Men hvor får de tider fra? De er da ikke nævnt i opgavebeskrivelsen? Opgaven er vedhæftet helt i starten. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. december 2018 af swpply (Slettet)

Det er givet at "the elimination half-life is 4 hours", det betyder altså er her er tale om et eksponentielt henfald med en halveringstid på 4 timer. Hvis vi lader \eta(t) benævne effekten til tiden t, har du altså fra opgaveteksen at der gælder følgende sammenhæng

                                                           \eta(t)=\eta(0)\cdot\bigg(\frac{1}{2}\bigg)^\frac{t}{4}

såfremt at t er målt i timer.

For at få værdierne i de to kolonner i regnearket og dermed den omtalte graf, har de brugt at \eta(0) = 75.


Svar #4
17. december 2018 af sansas

Beklager, men jeg er desværre stadig ikke med. Så du siger, at de har vha. denne formel som du nævnte kommet frem til at der går 17 timer? Eller er det noget de har bestemt tilfældigt. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. december 2018 af swpply (Slettet)

Nej, i opgave a) bliver du bedt om at plotte tidsforløbet for effekten af en intravenøs bolusdosis på 60 mg. Det vil altså sige at du skal plotte denne funktion

                                                              \eta(t) = 75\cdot\bigg(\frac{1}{2}\bigg)^\frac{t}{4},

hvor t er angivet i timer. At de stopper efter 17 timer virker for mig som en arbitrær valg (du skal jo stoppe et sted).


Svar #6
17. december 2018 af sansas

Kunne det måske tænkes, at de stoppede ved 17 timer, fordi det svarer til ca. 75/4. Men det er virkelig mærkeligt, og utrolig forvirrende, når de tider ikke har en oprindelse.... 


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. december 2018 af swpply (Slettet)

#6 Nej, du har misforstået opgave a). Du skal simpelthen blot plotte ovenstående funktion, du kan vælge at stoppe efter 10 timer eller vælge at stoppe efter 24 timer eller efter et helt tredje tidspunkt.


Svar #8
17. december 2018 af sansas

Jo, jeg har forstået opgaven, og har selv også regnet på den, men til den anden del blev jeg virkelig forvirret over, hvorfor de lige anvendte de tider. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. december 2018 af swpply (Slettet)

Snakker vi delopgave b) nu?


Svar #10
17. december 2018 af sansas

Nej, det er stadig delopgave a jeg snakker om. Hvis du ser på billedet jeg har vedhæftet, så er svaret til hhv. c og d highlighted. Og tid(timer og Emax skulle ikke bruges til at beregne delopgave c og d. 


Brugbart svar (1)

Svar #11
18. december 2018 af swpply (Slettet)

Løsningen på delogave a) er blot at lave følgende plot

Her står det dig selvfølgelig frit for om du vælger at havde en linær anden-aske eller en logaritmisk anden-akse.

Vedhæftet fil:swpply.png

Skriv et svar til: Spørgsmål til graf ...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.