Fysik

Fysik opgave omkring fællestemperatur mellem is og sodavand

18. december 2018 af nicoholdt - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg er helt klar over at lige præcis denne opgave står flere steder herpå, men jeg har simpelthen ikke forstået noget af hvad de siger man skal gøre til den:

Hvor meget is ved 0 grader (celsius) skal man putte i 150g sodavand ved 25 grader (celsius) for at fællestemperaturen bliver netop 10 grader (celsius)?

Det ville virkelig være en hjælp hvis I kunne hjælpe mig. Det jeg ikke forstår er hvordan jeg skal regne det ud nu hvor jeg ikke ved hvor meget is der skal i.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2018 af peter lind

Is afgiver varmen m*L+m*c(10º-0º) hvor m er isens masse, L er is specifikke s meltevarme og c er vands varmefylde

sodavand afgiver varmen 0,15Kg*c*(25º-10º)

Afgivne varme = modtaget varme


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. december 2018 af swpply (Slettet)

Antag at der intet tab af varme går til omgivelserne, samt at den specifikke varmekapacitet for sodavand er den identisk med den for vand.

Hvis sodavand nedkøles fra 25°C til 10°C har du at sodavandet afgiver en varme mængden givet ved

                                                   Q = 0.15\,\text{kg}\cdot4.186\,\tfrac{\text{kJ}}{\text{kg}\cdot\text{K}}\cdot15\,\text{K} = 9.4\,\text{kJ}

Den varmemængde bliver til dels brugt til at smelte isen samt derefter at opvarme den fra 0°C til 10°C, hvorfor at

                                             9.4\,\text{kJ} = m_\text{is}\cdot334\,\tfrac{\text{kJ}}{\text{kg}} + m_\text{is}\cdot4.186\,\tfrac{\text{kJ}}{\text{kg}\cdot\text{K}}\cdot10\,\text{K}

Du skal derfor bruge m_\text{is} = 25\,\text{g} is. Du kan derfor ydeligere konkludere at din sodavand bliver 17% fortyndet ;o)


Svar #3
18. december 2018 af nicoholdt

Godt forklaret, men jeg forstår stadig ikke hvordan jeg skal regne det ud. Jeg ved jo ikke hvad isens masse er hvis jeg ikke ved hvor meget jeg skal bruge af det. Er det måske mig, der er dum her?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2018 af peter lind

Det er den du ska finde. Som angivet i #1 er m*L+m*c(10º-0º)  = 0,15Kg*c*(25º-10º). Isoler m


Skriv et svar til: Fysik opgave omkring fællestemperatur mellem is og sodavand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.