Kemi

HJÆLP - Find koncentration til første ordens reaktion.

18. december 2018 af Belis (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Nogle der kan hjælpe med dette spørgsmål?

"I første-ordens reaktionen A --> P er koncentrationen af A til tiden 0 lig med 0,5mM. Efter 2 sekunder er den 0,25mM. Hvad vil den være efter 5 sekunder?"

Jeg ved at svaret skal være 8,84*10^-5 M, men jeg ved bare ikke hvordan man kommer frem til resultatet?? Fremgangsmåden?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

Nok ikke lige det mest brugbare svar men den del der giver mening for mig er: 

0,5-0,25 =0,25 er "forsvundet" på 2 sekunder 

o,25/2=0,125 (så er det hvor meget der er forsvundet på 1sek) 

0,125*5= 0,625 er forsvundet efter 5 sekunder 

jeg har ærligt ingen ide om hvad det betyder eller hvordan den sidste del skal tilføjes, men går også kun i 9., dog er det lige den del som virker logisk for mig, måske du kan komme videre derfra? ellers er der nok nogle andre som ved hvad det egentligt betyder?


Svar #2
19. december 2018 af Belis (Slettet)

Jeg har prøvet den metode, men kan ikke komme videre... Jeg ved, at jeg skal finde reaktionshastighedskonstanten k (som jeg ikke er sikker på jeg gør ordentligt), før at jeg kan bestemme den endelige koncentration efter 5 sek.

Men du skal have tusind tak for at du gav dig tid til at hjælpe! :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. december 2018 af hejjjjjjjjjj09

ja, jeg ville gætte på at reaktionhastighedskonstanten ville være 0,125 pr. sekund, men jeg kan desværre ikke give et mere kvalificeret bud end det... Rart med lidt positiv feedback herinde, syntes lidt for ofte at mange fokuserer på hvem de kan "dømme" for ikke at kende et svar og derfor blot give et kvalificeret bud :) 


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. december 2018 af SådanDa

Nu har jeg ikke meget forstand på kemi. Men efter hvad jeg kan læse mig frem til her: https://isisa.systime.dk/index.php?id=886#c2677 svarer en første ordens reaktion blot til en eksponentiel udvikling. Der står i linket hvordan man bestemmer k.

Svaret i #1 ser ud til at bero på en lineær udvikling, som vel nok kaldes en 0. ordens reaktion.


Svar #5
19. december 2018 af Belis (Slettet)

Ja, helt enig. Der skal være plads til alle!:) 


Svar #6
19. december 2018 af Belis (Slettet)

Tusind tak! Jeg har fundet den korrekte fremgangsmåde nu ved at kigge på den hjemmeside du sendte med de anvendte formler!


Skriv et svar til: HJÆLP - Find koncentration til første ordens reaktion.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.