Dansk

Dig og mig ved daggry

11. januar 2019 af Buster1989 - Niveau: 9. klasse

På side 47 har Louise Emilie på besøg. De hjælper med at lave salat. Emilie spørger, hvor gulerodsskrælleren er henne, og Louises mor beder Louise om at finde den. Louise ved ikke, hvor gulerodsskrælleren er, og derfor finder moren den selv og skuler til Louise med et underligt smalt blik.

Nu er mit spørgsmål så, hvilken betydning gulerodsskrælleren har.

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. januar 2019 af Stygotius

Hvad er et "smalt blik" ??

Man kan da ikke vide noget om hvad den gulerodsskræller betyder  hvis man ikke kender historien, ikke kender sammenhængen og ikke ved hvem de hjælper.


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. april 2019 af kravlundis

Ved godt jeg er meget sent på den, men et smalt blik er vel det samme som et sammenknebent blik.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. april 2019 af Smut1

Ja, ja bedre sent end aldrig :)

#0 Nah, det er vist svært at sige, når man ikke kender personerne (og deres forhold). Jeg læste på et tidspunkt at velreflekterede mennesker forklarer andres handlinger ud fra den pågældende situation. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. april 2019 af Smut1

Det vil f.eks. sige, at hvis Louises mor er velreflekteret, vil hun måske være irriteret over, at Louise ikke kender køkkenredskabernes plads, fordi hun er et rod rent mentalt, når hun får venner på besøg.  Er Louises mor derimod snæversynet, vil hun attribuere det med gulerodsskrælleren til Louises personlighed, og mene at Louise f.eks. er et rod rent mentalt og ikke har styr på noget, eller aldrig hjælper til i køkkenet og derfor ikke ved hvor tingenes plads er. Jo bedre ens forståelse er for personen, desto mere vil man se på situationen, og det er derfor, man næsten altid ser sine egne handlinger som situationsbestemte.


Brugbart svar (1)

Svar #5
05. april 2019 af Stygotius

Det er vist en noget anstrengt fortolkning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. april 2019 af kravlundis

Det gør den vel ikke mindre forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. april 2019 af Smut1

#6 Det kommer an på, hvilket analyseperspektiv, der anvendes. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. april 2019 af Stygotius

#4

"attribuere" . Du  mener nok "associere". (latin: ad + sociare = forene, føje til en guppe), jf. "societas = samfund.


Skriv et svar til: Dig og mig ved daggry

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.