Matematik

regneforskrift for areal af trekant ABC

18. februar 2019 af SofieAmalieJensen - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har fået stillet følgende opgave:

På figuren(vedhæftet) ses grafen f(x)=4-x^2. Desuden er A(0,-2) afsat, mens B og C ligger på grafen for f, så BC er parallel med x-aksen og ligger over A.

Hvis x-koordinaten til C er t, hvad er så y-koordinaten? Her kom jeg frem til at det bare kunne være 4-t^2, men det tænker jege r for enkelt. Jeg tror ikke jeg har forstået spørgsmålet ordentligt.

Derudover skal jeg opskrive en regneforskrift for arealet af trekanten ABC som funktion af t. Husk definitionsmængde, står der. 

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe, det vil jeg være rigtig taknemmelig for:-D

Tak på forhånd


Svar #1
18. februar 2019 af SofieAmalieJensen

#0

Hej, jeg har fået stillet følgende opgave:

På figuren(vedhæftet) ses grafen f(x)=4-x^2. Desuden er A(0,-2) afsat, mens B og C ligger på grafen for f, så BC er parallel med x-aksen og ligger over A.

Hvis x-koordinaten til C er t, hvad er så y-koordinaten? Her kom jeg frem til at det bare kunne være 4-t^2, men det tænker jege r for enkelt. Jeg tror ikke jeg har forstået spørgsmålet ordentligt.

Derudover skal jeg opskrive en regneforskrift for arealet af trekanten ABC som funktion af t. Husk definitionsmængde, står der. 

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe, det vil jeg være rigtig taknemmelig for:-D

Tak på forhånd

Her er billedet vedhæftet.

Vedhæftet fil:IMG_2285.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. februar 2019 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. februar 2019 af ringstedLC

Hvis nu oplysningen om C havde lydt; C's x-koordinat er 2, så havde du formentlig gjort som du skriver, såeh..., det er bare så enkelt.

Trekanten er ligebenet fordi B og C's y-koordinat er den samme (BC er parallel med x-aksen). Så højden er A's afstand til x-aksen plus f(x) og grundlinjen er 2t.

Dmf : f(t) > A⇒ ? ≤ t ≤ ?


Svar #4
19. februar 2019 af SofieAmalieJensen

#3

Hvis nu oplysningen om C havde lydt; C's x-koordinat er 2, så havde du formentlig gjort som du skriver, såeh..., det er bare så enkelt.

Trekanten er ligebenet fordi B og C's y-koordinat er den samme (BC er parallel med x-aksen). Så højden er A's afstand til x-aksen plus f(x) og grundlinjen er 2t.

Dmf : f(t) > A⇒ ? ≤ t ≤ ?

Tusind tak for hjælpen, det hjalp virkelig meget med din forklaring:-D


Skriv et svar til: regneforskrift for areal af trekant ABC

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.