Matematik
Vektorer i planen, projektion
Hej alle. Jeg er i gang med et turbokursus på 2 måneder, hvor jeg skal læse matematik op fra B-A. Det hele går meget hurtigt, så vi har ikke så meget opgaveregning på klassen. (Mest beviser)
Så når det kommer til afleveringer kan det sommetider blive lidt svært. Jeg har en opgave for som jeg har vedhæftet, og jeg ville blive meget glad for, hvis nogle kunne hjælpe mig med udførelsen af disse. Jeg har prøvet mig lidt frem, men synes det ret svært.
Svar #1
21. februar 2019 af Signekas
Kan det passe at jeg skal bruge formlen (vedhæftet) til opgave a?
Svar #5
Jeg er kommet så langt med opg a. Er det rigtigt indtil videre? :) jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal gange ind i nu :/
Svar #6
Jeg har forresten vedhæftet billedet af, hvor langt jeg er kommet :)
Svar #7
21. februar 2019 af oppenede
5/5 er et tal, så du har et tal gange en vektor, hvilket er defineret som den vektor man får ved at gange hver koordinat med tallet, dvs.
Der er en fejl på billede, fordi kvadratroden i nævneren går for langt. Den skal ikke have fat i " )2 "
Svar #8
Tusind tak! Så forstår jeg! Og det var også svaret jeg skulle komme frem til mange tak!
Og nårh ja selvfølgelig, den opløftet én gang for meget :)
Jeg har udregnet opg. b hvis nogle ville se om jeg har regnet rigtigt.(vedhæftet)
Og så forstår jeg godt nok ikke hvordan jeg skal komme igang med opg. c. Jeg kender formlen. men hvordan jeg skal finde frem til svaret udfra den, ved jeg ikke, hvis nogle vil hjælpe :)
Svar #9
21. februar 2019 af Guest123 (Slettet)
c) Hvis du bruger Wordmat eller står til rådighed over et andet CAS-værktøj kan du løse ligningen:
(t+2)·t+1·(t+1)=0
Er dette ikke muligt, kan du regne det således:
(t + 2) * t + 1 * (t + 1) = 0
t^2 + 2t + t + 1 = 0
t^2 + 3t + 1= 0
Dette er en andengradsligning. Vi starter med at finde diskriminanten:
d = b^2 - 4ac = 3^2 - 4 * 1 * 1 = 9 - 4 = 5
Vi sætter diskriminanten ind i løsningsformlen:
(-b ± √d)/2a
(-3+√5)/(2·1)≈ -0,38196601125011
(-3-√5)/(2·1)= -2,61803398875
t skal være -0,4 eller -2,62 for, at a er ortogonal på b.
Skriv et svar til: Vektorer i planen, projektion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.