Matematik

geometri

22. februar 2019 af maria362 - Niveau: C-niveau

hjælp er meget værdsat!

jeg er med på, at v er du i nogte sinus og cosinus osv., men nogen som kan hjælpe på vej med disse to opgaver (og de spørgsmål de stiller)

opgave 1 vedhæftet, og sidste opgave ses i kommentaren

Svar #1
22. februar 2019 af maria362

2

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. februar 2019 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #3

Beregning af BC:
                                brug cosinusrelationen.

Brugbart svar (1)

Svar #4

\small \left |BC \right |^2=\left |AB \right |^2+\left |AC \right |^2-2\cdot \left |AB \right |\cdot \left |AC \right |\cdot \cos(BAC)

Svar #5

\small \left |BC \right |^2=\left |AB \right |^2+\left |AC \right |^2-2\cdot \left |AB \right |\cdot \left |AC \right |\cdot \cos(BAC)

okay tak, så kan det passe, at BC = 7,57?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja

Svar #7

Ja

super, tak for din tid!

Brugbart svar (0)

Svar #8
22. februar 2019 af Guest123 (Slettet)

Brugbart svar (0)

Svar #9

Brugbart svar (0)

Svar #10

\small \begin{array}{llll} \textup{skalafaktor}&\frac{\textup{stor}}{\textup{lille}}=4\\\\ \textup{skalafaktor}&\frac{\textup{lille}}{\textup{stor}}=\frac{1}{4} \end{array}

Svar #11

\small \begin{array}{llll} \textup{skalafaktor}&\frac{\textup{stor}}{\textup{lille}}=4\\\\ \textup{skalafaktor}&\frac{\textup{lille}}{\textup{stor}}=\frac{1}{4} \end{array}

kan du muligvis uddybe dit sidste svar, med hensyn til 1/4.

Og kender du evt. en formel til udregning af første figur's areal? havde hørt noget om, at trekanterne skal regnes ud først, og så hele figurens areal derefter, men er usikker på den teori. Vinklen fik jeg til 39,05 

Brugbart svar (1)

Svar #12

\small \textup{Areal}_{ABCD}=T_{ABC}+T_{ACD}=

\small \tfrac{1}{2}\cdot \left | AB \right |\cdot \left |AC \right |\cdot \sin(BAC)+\tfrac{1}{2}\cdot \left | CD \right |\cdot \sqrt{\left | AC ^2\right |-\left | CD \right |^2}

Svar #13

\small \tfrac{1}{2}\cdot \left | AB \right |\cdot \left |AC \right |\cdot \sin(BAC)+\tfrac{1}{2}\cdot \left | CD \right |\cdot \sqrt{\left | AC ^2\right |-\left | CD \right |^2}

1000 tak for din hjælp!

Svar #14

jeg ldit forvirret omkring sin(BAC) hvad skal jeg udfylde der? :)

Brugbart svar (1)

Svar #15

\small \small \tfrac{1}{2}\cdot \left | AB \right |\cdot \left |AC \right |\cdot \sin(35.7\degree)+\tfrac{1}{2}\cdot \left | CD \right |\cdot \sqrt{\left | AC ^2\right |-\left | CD \right |^2}

Svar #16

\small \small \tfrac{1}{2}\cdot \left | AB \right |\cdot \left |AC \right |\cdot \sin(35.7\degree)+\tfrac{1}{2}\cdot \left | CD \right |\cdot \sqrt{\left | AC ^2\right |-\left | CD \right |^2}

tak, det havde jeg lige overset. Det må du undskylde.

Ha' en god dag, og 1000 tak for din hjælp/tid

Svar #17

jeg er ked af at blive ved med at forstyrre dig, men kan du muligvis vise hvordan man skal regne dem ud, da jeg skal kunne vise det uden hjælpemidler, og de billeder vi har fået som guide.... er ikke ligefrem en stor hjælp.

så kan du muligvis vise udregning til:

a) bestem længden af linjestykke BC

b) bestem længden af linjestykket A1C1

undskyld ulejligheden 

Brugbart svar (1)

Svar #18

\small \begin{array}{llclclcr} \textup{l\ae ngder:}\\ &\left | BC \right |&=&\left | B_1C_1 \right |\cdot 4&=&3\cdot 4&=&12\\\\ &\left | A_1C_1 \right |&=&\left | AC \right |\cdot \tfrac{1}{4}&=&20\cdot \tfrac{1}{4}&=&5 \end{array}

Svar #19

\small \begin{array}{llclclcr} \textup{l\ae ngder:}\\ &\left | BC \right |&=&\left | B_1C_1 \right |\cdot 4&=&3\cdot 4&=&12\\\\ &\left | A_1C_1 \right |&=&\left | AC \right |\cdot \tfrac{1}{4}&=&20\cdot \tfrac{1}{4}&=&5 \end{array}

1000 mange tak!

Skriv et svar til: geometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.