Matematik

Værdimængd i en funktion

23. februar 2019 af Signekas - Niveau: A-niveau

Hej alle. Jeg har lavet en opg i Maple, og derefter skal jeg bestemme værdimængden af funktionen?  Er der nogle som kan forklare mig, hvordan og hvorledes jeg kan finde værdimængden? Jeg ved det er alle mulige funktionsværdier, altså y-værdier. Men hvordan jeg helt præcist finder ud af det, ved jeg ikke. Jeg har vedhæftet opgaven :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. februar 2019 af SuneChr

b)   Benyt
     - 1 ≤ sin θ ≤ 1     for alle θ


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. februar 2019 af AMelev

Væn dig til at lægge selve opgaven op - du har vedhæftet et billede af din Maple-fil i stedet.

Hvis funktionen er kontinuert, er værdimængden [min,max].


Svar #3
23. februar 2019 af Signekas

Så altså værdimængden for sin(θ)  er mellem -1 til 1, men hvad med resten af funktionen :)


Svar #4
23. februar 2019 af Signekas

Nårh ja det må i undskylde! kan du forklare mig hvorfor den er det Amelev? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. februar 2019 af AMelev

Værdimængden er mængden af alle f-værdier. Hvis f er er kontinuert, kan den ikke "springe", så alle værdier mellem mindste og største må være med.

En anden måde at se det på:
f(x) er projektionen af grafpunktet (x,f(x)) ind på 2.aksen, og vm(f) er derfor projektionen af samtlige grafpunkter ind på 2.aksen. Da grafen er sammenhængende (f er kontinuert), vil projektionen af punkterne også være sammenhængende, så hele intervallet fra min tilæ max er med.


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. februar 2019 af AMelev

#4

Nårh ja det må i undskylde! kan du forklare mig hvorfor den er det Amelev? :)

Undskyldning accepteret, hvis vi også får opgaven :).


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. februar 2019 af SuneChr

# 3
Kig på størrelsen
sin (2x - π)
i forskriften for f.
Som nævnt ligger denne størrelse i intervallet  [- 1 ; 1] ,  uanset hvad der står inde i parentesen.
Indsæt nu i forskriften for f den mindste værdi  sin (2x - π)  kan antage. Gør forskriften færdig. Det må da være minimum for f.
Indsæt derefter i forskriften for f den største værdi  sin (2x - π)  kan antage. Gør forskriften færdig.  Det må da være maksimum for f. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. februar 2019 af ringstedLC


Svar #9
24. februar 2019 af Signekas

Så Vm(f)= [-1 ; 1], da sin (2x - π) ligger i det interval? Eller er jeg helt galt på den. Jeg har altid lige haft svært ved at, bestemme både Dm(f) og Vm(f) af en funktion... 


Svar #10
24. februar 2019 af Signekas

#6 :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
24. februar 2019 af ringstedLC

#9: Nej.

b)

\begin{align*} Generelt: \\ g(x) &= A\cdot \sin(\omega\cdot x+\varphi )+d\Rightarrow g_{ekstr.}(x)=d\pm A \\ f(x) &= 2\sin(2x-\pi)+1\;,\;x\in [0;2\pi] \\ A&=2\;,\;\left (\omega=2 \right )\;,\;\left (\varphi=-\pi \right )\;,\;d=1 \\ f_{ekstr.}(x) &= 1\pm 2 \end{align*}

Med et gitter på din figur i Maple, ses ekstrema tydeligt. Der er sikkert også en kommando, der finder dem.


Svar #12
24. februar 2019 af Signekas

Arh, altså når i mener at værdimængden er [min,max] er det så -1 som er minimum og 3 som er maximum?


Brugbart svar (0)

Svar #13
24. februar 2019 af AMelev

Ja. Tjek  med graf.

f(x) = 2·sin(...) + 1

-1 ≤ sin(...) ≤ 1 ⇔ (gang med 2 på alle sider af ulighedstegnene)
- 2  ≤ 2·sin(...) ≤ 2 ⇔ (Læg 1 til på alle sider af ulighedstegnene)
-1  ≤ 2·sin(...) + 1 ≤ 3
 


Skriv et svar til: Værdimængd i en funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.