Fysik

Hjælp til formler i kredsløbsopgaver.b

10. marts 2019 af MagnusSandin - Niveau: B-niveau

Jeg har disse to opgaver, hvor jeg ikke kan finde ud af hvilke formler jeg skal bruge. 

1) Hvis der løber strøm på 0,280A gennem modstand A og strømmen gennem modstand C måles til 0,195A, hvad er strømstyrken gennem modstand B så?

2) Hvis spændingen over modstand B måles til 3,35V, hvad er spændingen over modstand C så? 

Vedhæftet fil: Modstand.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2019 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2019 af mathon

a)
            \small \textup{str\o mmen i hovedledningen er lig med summen af grenstr\o mmene}

\small \textup{sp\ae ndingen over grenene er ens}

Svar #3
10. marts 2019 af MagnusSandin

#2 så c = A - B?
0,280A - 0,195A

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. marts 2019 af mathon

Ja

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. marts 2019 af ringstedLC

1) Strømme kan ikke forsvinde:

\begin{align*} I_A &= I_B+I_C\Leftrightarrow I_B = \end{align*}

2) Hvis du har skrevet rigtigt, er det den samme. Men hvis C skulle have været A, har du:

\begin{align*} U_B &= 3.35 \;V \\ U_{batt.} &= U_A+U_B\Leftrightarrow U_A = \end{align*}

Svar #6
10. marts 2019 af MagnusSandin

#5 Ja, umiddelbart skrev jeg og spurgte om hjælp til disse opgaver da det virkede langt mindre kompliceret end de andre opgaver jeg har skullet lave. Jeg har tjekket,  og dobbelttjekket, at det jeg har skrevet stemmer overens med opgaven, så det virker bare for simpelt :b
Men tak for svaret :) 

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. marts 2019 af ringstedLC

Selv tak. Måske har din lærer skrevet forkert eller lavet en fælde. Du skriver som i #2.

Skriv et svar til: Hjælp til formler i kredsløbsopgaver.b

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.