Biologi

Håber der er en som vil hjælpe mig med følgende spørgsmål

13. marts 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Forklar hvorfor der kun er bestemte tidspunkter i menstruationscyklus hvor kvinden kan blive gravid?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. marts 2019 af mathon

Sammenfatning af kvindens menstruationscyklus:

    1.  Menstruation - nedbrydning og afkastning af livmodervæv og ægget. Den første dag med blødning
         regnes normalt for menstruationscyklus' begyndelse. Denne fase varer i gennemsnit ca. 5 dage.

    2.  Follikelstadiet - modningen af en ny follikel med et nyt æg. Denne fase varer mellem 10 og 14 dage,
         indtil det øjeblik, hvor folliklen brister. Livmoderens udvikling af tykkere væg og blodkar begynder her.

    3.  Ovulationen - det modne æg frigøres ved at folliklen brister. Dette sker omtrent midt mellem to
         blødninger.

    4.  Corpus luteum-stadiet - den bristede follikel omdannes til et corpus luteum (gule legeme). Under denne 
         fase passerer ægget gennem æggelederen til livmoderen. Denne fase varer fra ovulationen til
         begyndelsen af menstruationen, normalt mellem 10 og 14 dage. 
         Hvis et befrugtet æg implanteres i livmoderen, begynder svangerskabet og menstruationscyklus bliver
         afbrudt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. marts 2019 af mathon

Før ægget forlader ovariet er livmoderen lille, dens væg er ret tynd og har ret få blodkar. Men efter ægløsningen bliver livmoderen meget større. Dens indervæg bliver tyk, blød og fugtig af væske. Blodforsyningen vokser stærkt. Disse forandringer i livmoderen sker ved hver ægløsning.

Graviditeten kan derfor ikke indtræde før en follikel er bristet og livmodervæggen er klar til modtagelse af et befrugtet æg.


Svar #3
13. marts 2019 af HFNU (Slettet)

Dvs. at det kun er muligt efter 3 fase : Ovulationen at blive gravid?

Ovulationen er det også "ægløsningsfasen"?


Svar #4
13. marts 2019 af HFNU (Slettet)

Nu spørger jeg lidt mere ind i det for jeg vil gerne være helt sikker på jeg forstår det:

Ægløsning sker så KUN 1 gang om måneden?


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. marts 2019 af mathon

   Ja.

            Menstruation kommer af det latinske ord mensis, der betyder måned.


Svar #6
13. marts 2019 af HFNU (Slettet)

Mange tak. 

Jeg spørger lige lidt mere ind til det du har skrevet for virkelig at have forstået alt: Du skriver i svar 2

"Dens indervæg bliver tyk, blød og fugtig af væske. Blodforsyningen vokser stærkt. Disse forandringer i livmoderen sker ved hver ægløsning".

Hvilken væske bliver livmodeen fugtig af?


Skriv et svar til: Håber der er en som vil hjælpe mig med følgende spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.