Biologi

Hjælp til artikel i biologi

14. marts 2019 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogle som vil hjælpe mig til at forstå denne artikel. https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-gaar-piger-tidligere-i-puberteten

Jeg skal besvare spørgsmålet :

Diskuter, udefra artiklen, hvorfor piger kommer tidligere i puberteten


Brugbart svar (2)

Svar #1
14. marts 2019 af wes2

Vil læse den indtil jeg forstår den. Kig eventuelt på de første linjer i artiklen

"Piger går tidligere i puberteten end før. Men hvad styrer, hvornår vi går i puberteten? Er det arv eller miljø? De spørgsmål er vi for nyligt blevet en del klogere på vha. epigenetik, skriver forsker i denne artikel."

Se på de spørgsmål de stiller indledende, og dyk ned i teksten og se præcis hvordan de svarer på de spørgsmål de stiller. 

1) Forstå deres definition af epigenitik

2)  Hvorfor nævner de, at de har fundet et nyt pubertetsgen? 

3) Hvilke informationer kan de så få ud af opdagelsen af det nye pubertetsgen? Altså hvad kan man måske bruge det til? 


Svar #2
17. marts 2019 af HFNU (Slettet)

1. Epigenetik er, når kemiske strukturer (for eksempel methyleringsmønstre) ’sættes på’ arvemassen og dermed regulerer, om, hvor og hvornår generne udtrykkes....jeg forstår IKKE hvad der menes med "generne" udtrykkes. 

Der står det er 1 link mellem "arv og miljø"

2. Pga. af ny undersøgelse der viser at arv og miljø hænger sammen: nemlig  gennem "Epigenetikken", der forbinder de to ting, da det kan styre, hvornår gener skal udtrykkes og kan samtidig nedarves. Ved at se på epigenetiske mønster på arvmassen for dreng og piger og piger FØR og EFTER puberteten, der viser tydligere tegn på "ændringer(pubertet) brystudvikling hos piger, og tekstilernes størrelse hos drenge.

og væsentlig forskel i kønshormonernes produktion

3. Epigegenetik kan måske bruges til at : "Forudsige pubertetsalderen"

Overraskende nok fandt vi, at DNA-methyleringsmønstret var bedre til at forudsige pubertetsalderen, end den kronologiske alder var.  Det vil sige, at hvis vi så på en blodprøve fra en pige, ville vi ud fra methyleringsmønstret i hendes blod kunne sige mere præcist, hvor langt hun var i sin pubertet, end vi ville kunne, hvis vi fik at vide, at hun var 11 år.

Man kan måske bruge det nye pubertetsgen til at  forudsige piger og drenges pubertetsalder udefra ; undersøgelser af målingen af methyleringmønsteren i deres blod kan de komme frem til konklusionen af piger kommer hurtigere i puberteten end drenge?


Skriv et svar til: Hjælp til artikel i biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.