Matematik

Emergency Matematik ..

16. april 2019 af CathrineJO - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg har problemer med den følgende opgave.

tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2019 af Nabla

Det er altid en god idé at fortælle, hvad du har problemer med specifikt, og hvad du selv har gjort for at løse opgaven. Det vil gøre det nemmere at hjælpe dig målrettet.

Hvilken del af opgaven har du problemer med?


Svar #2
16. april 2019 af CathrineJO

Altså så har jeg rpoblemer med det meste af opgaven da jeg overhovedt ikke forstår hvad jeg skal gøre.

Sorry det er ikke så specifikt


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2019 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april 2019 af Peter2001 (Slettet)

a)

Måden man beregner de forventede værdier er ved at skrive:

Antallet i % * obs i alt   / 100

b)

Du skal lave Goodness of fit test, og hvis pval er under 5% så kan du forkaste nulhypotesen


Svar #5
16. april 2019 af CathrineJO

#4

a)

Måden man beregner de forventede værdier er ved at skrive:

Antallet i % * obs i alt   / 100

b)

Du skal lave Goodness of fit test, og hvis pval er under 5% så kan du forkaste nulhypotesen

Hvad menes der med antallet i %? kan du forklare? (ikke for at være til besvær) :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. april 2019 af Nabla

a) Vi får at vide, at vi i den første del af opgaven skal arbejde udfra den forudsætning, at fordelingen af stemmerne i 2016 vil være den samme som i 2015 - denne fordeling er vist i tabellen øverst på siden. Hvis vi ved hvor stor en procentdel af personerne der vil stemme på et bestemt parti, og vi ved hvor mange personer der blev adspurgt under stikprøven, så kan vi også beregne, hvor mange personer vi forventer der stemmer på hvert parti, og det er netop dét der bliver spurgt om i den første del.
 


Svar #7
16. april 2019 af CathrineJO

#6

a) Vi får at vide, at vi i den første del af opgaven skal arbejde udfra den forudsætning, at fordelingen af stemmerne i 2016 vil være den samme som i 2015 - denne fordeling er vist i tabellen øverst på siden. Hvis vi ved hvor stor en procentdel af personerne der vil stemme på et bestemt parti, og vi ved hvor mange personer der blev adspurgt under stikprøven, så kan vi også beregne, hvor mange personer vi forventer der stemmer på hvert parti, og det er netop dét der bliver spurgt om i den første del.
 

Hvordan skal dette skrives ind som udregning på Maple? :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. april 2019 af Peter2001 (Slettet)

Ved ikke helt hvordan man løser opg på Maple, men har lige løst den på nspire

Svaret til opgave a er værdierne under forven

Vedhæftet fil:9.36.PNG

Svar #9
16. april 2019 af CathrineJO

Tusind tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. april 2019 af Peter2001 (Slettet)

Husk at pval skal ganges med 100 for at det er i procent


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. april 2019 af Soeffi

#7. Hvordan skal dette skrives ind som udregning på Maple? :)


Skriv et svar til: Emergency Matematik ..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.