Biologi

Nogle der vil hjælpe mig lidt :

17. april kl. 17:46 af HFNU - Niveau: B-niveau

Hvordan virker morfin i kroppen og nervesystemet?

Har fundet dette blandt andet : Begrebet narkotika blev oprindeligt brugt om stoffer som kunne fremkalde narkose – det vil sige bedøvelsesmidler, der hæmmer aktiviteten i centralnervesystemet..

Jeg har flere steder læst at morfin(anvendes ofte ved smertlindring) hæmmer aktiviteten i CNS, men er det IKKE det "sympatiske nervesystem, der aktiveres ved ubehag,  smert, angst mv. fx, og det "parasympatiske nervesystem der hæmmer aktivitet

Jeg forstår ikke hvorfor det hæmmer aktiviteten i CNS, og hvordan? er der noge der har lyst til at hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april kl. 17:52 af Larsdk4

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=923470 

Svar #2
17. april kl. 18:09 af HFNU

Hvad er kappa receptorer?

Svar #3
17. april kl. 18:20 af HFNU

Det er lidt svært for mig at forstå alle de ting der bliver beskrevet i den anden tråd der bliver henvist til. 

Har du mulighed for at fortælle mig hvorfor det er CNS der hæmmer aktiviteten i CNS, ved brug af morfin og hvad det betyder for nervesystemet?

Svar #4
17. april kl. 18:29 af HFNU

mener hvorfor det er i CNS aktiviteten bliver hæmmet, er det hjerneaktiviten og hvorfor er det i CNS og ikke i det parasympatiske nervesystem, der hæmmer aktivitet....

Brugbart svar (1)

Svar #5
17. april kl. 19:44 af EnStuderende

Morfin binder til opiod-receptorer i CNS og har lidt samme effekt som enkephalin; interneuroner bliver hyperpolariseret, hvilket ultimativt fører til en hæmmet frigørelse af de neurotransmittere, der står for smertesignal-vejene.

Det sympatiske/parasympatiske system er bare underindellinger af nervesystemet.

Svar #6
18. april kl. 01:14 af HFNU

Allerførst 1000 tak for svar . Yes pns er underindellinger af CNS,men burde det ikke være parasympatiske???... jeg har haft om hyperpolarisering , men i dette tilfælde, hvad betyder det så ???

Brugbart svar (1)

Svar #7
18. april kl. 09:06 af EnStuderende

Nej, hele nervesystemet underinddeles i CNS og PNS, PNS er ikke en underinddeling af CNS. Perifer betyder netop 'som ligger i omkredsen', altså i omkredsen af/uden for CNS. 

PNS inddeles ydermere i det somatiske (viljestyrede) og det autonome nervesystem (ANS). ANS underinddeles derudover i det parasympatiske og sympatiske nervesystem. Se denne figur, der gør det lidt mere overskueligt:

Forstår ikke helt dit spørgsmål med, hvad der 'burde' være parasympatisk?

Hyperpolarisering vil sige, at membranpotentialet bliver mere negativt end hvilemembranpotentialet. For at neuroner kan sende signaler i form af aktionspotentialer, så skal de (som regel) depolariseres over en vis threshold, hvilket vil sige, at de bliver mere positivt ladet end hvilemembranpotentialet. At gøre dem mere negativt ladet på indersiden vil altså hindre depolarisering og medføre nedsat eksitabilitet af neuronen (den sender færre signaler). Jeg vil foreslå at se en video om det på YT, søg på 'aktionspotentiale'.

Skriv et svar til: Nogle der vil hjælpe mig lidt :

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.