Matematik

brug af regression til at bestemme c-vitaminindholdet i kogt spinat

27. april 2019 af hjælpjegharMatC (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til at forstå denne opgave: 

A) Benyt regression til at bestemme a og b. 
 B) Giv en tolkning af tallene a og b. Altså hvad de konkret fortæller om C-vitaminindholdet i kogt spinat. 
 C) Bestem halveringskonstanten og tolk dette tal. 
D) Bestem hældningen til tangenten for grafen for f i punktet (5,f(5)), og tolk hvad dette tal fortæller om nedbrydningen af C-vitamin i spinat under kogning.

Jeg har vedhæftet det billede som jeg har fået tildelt til opgaven. Jeg håber virkelig at der er nogen der forstår den her opgave for jeg kan ikke se sammenhængen

Vedhæftet fil: Billede uden titel.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. april 2019 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. april 2019 af mathon

\small f(x)=b\cdot a^x=33.2738\cdot 0.8856^x

\small f{\, }'(x)=33.2738\cdot 0.8856^x\cdot \ln(0.8856)=-4.0424\cdot 0.8856^x

Svar #3
27. april 2019 af hjælpjegharMatC (Slettet)

Tak for svaret men har du mulighed for at uddybe hvordan du er kommet frem til det?

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. april 2019 af StoreNord

Du er nødt til at fortælle, hvor du selv går i stå.
Og hvis du ønsker hjælp med regressionen, skal vi vide hvilke regneark du helst vil bruge eller har adgang til at bruge.

Svar #5
27. april 2019 af hjælpjegharMatC (Slettet)

Jeg går i stå ved halveringskonstanten. Jeg er kommet så langt til at bestemme a og b ved hjælp af en eksponentialfunktion. Jeg bruger nspires regneark

Brugbart svar (0)

Svar #6
27. april 2019 af StoreNord

Så trækker jeg mig tilbage. Held og lykke.
Jeg ville foretrække Geogebra.

Men du kan da bare gøre det i hånden. Sæt f(x) lig med det halve af begyndelsesværdien, og løs ligningen. Måske ved at bruge ln() på begge sider.

Brugbart svar (0)

Svar #7
27. april 2019 af mathon

\small \tfrac{1}{2}b=b\cdot a^{X_{\frac{1}{2}}}

\small \tfrac{1}{2}= a^{X_{\frac{1}{2}}}

\small \small X_{\frac{1}{2}}=\frac{\log \left ( \tfrac{1}{2} \right )}{ \log(a)}

\small X_{\frac{1}{2}}=\frac{\log \left ( \tfrac{1}{2} \right )}{ \log(0.8856)}

Skriv et svar til: brug af regression til at bestemme c-vitaminindholdet i kogt spinat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.