Matematik

funktioner

02. maj 2019 af Teriperry - Niveau: A-niveau

har prøvet at regne på denne opgave men min facit giver ikke det samme som bogens facit, og ved ikke hvad jeg gør forkert med min udregning:

opgaven lyder:

tabellen viser udviklingen i antal sendte sms'er i perioden 2005-2014 i danmark (se bilag)

i en model kan udviklingen i det månedlige antal sendte antal smser i danmark i perioden 2005-2014 beskrives ved en funktion af typen:

f(x)=a*x^2+b*x+c

hvor f(x) betegner antallet af sendte smser (målt i mia) til tidspunktet x (målt i måneder efter 1 januar 2005)

a)benyt tabellens data til at bestemme konstanterne a,b og c

b) benyt f'(x) til at bestemme den måned, hvor det månedlige antalsendte smser i danmark var størst.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2019 af AMelev

Det er jo svært at gætte, hvad du har lavet forkert, da du hverken har vedhæftet det, du har lavet, eller datasættet, som hører til opgaven, og som jeg gætter på er i et Excelark.

a)
Du skal lave kvadratisk regression på datalisterne med x (antal mdr. efter 1. jan. 2015) og y (Antal sms/mio.)
Så skal du "aflæse" a, b og c ud fra regressionsfunktionen.

b) Benyt dit CAS til at bestemme f '(x) samt nulpunkter og fortegn for f '. Bestem derudfra monotoniforhold og ekstrema.


Skriv et svar til: funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.