Matematik

hjælp matematik aflevering

02. maj 2019 af usmann - Niveau: B-niveau

hej jeg skal have hjælp til min matematik aflevering som er følgende: 

På billedet herover ses en såkaldt bue-bro. I byen Ungabungalev har man netop bygget sådan en buebro, som er en kombineret cykel- og gangbro, der forbinder et boligkvarter med den tekniske skole. Broen er lavet sådan, at brobanen - dvs. Cykel- og gangstien - udgør en del af en ret linje, mens overbygningen består af en del af en cirkel. Spændvidden af broen er 28 m, og overbygningen er 5 m over brobanen på det højeste punkt og i niveau med brobanen i endepunkterne.  

Opgave 1:  

Opgave beskrivelse:

En gruppe elever på HTX har i faget teknologi fået den vanvittige ide at designe en overdækning af broen, så den også kan bruges som skaterrampe. Da skolen – som alle HTX-skoler – er fattig, er der dog ikke midler til at udføre overdækningen i de bøjelige letmetalplader, som eleverne har projekteret med. I stedet går eleverne på rov på en nærliggende byggeplads, og her finder de nogle lange planker, som de en mørk aften slæber hen til broen. Efter en del bakseri – og to blå tommeltotter – får de lagt plankerne på plads, så de mødes i en spids midt over broen, støtter på buen et stykke nede og rammer gangstien et stykke uden for broen – som skitseret herunder:

Ved opmåling finder eleverne ud af, at plankerne støtter på buen 6 m fra broens midte målt vandret.

Indtegn broen i et passende koordinatsystem og angiv ligninger for både brobanen og overbygningen i dette koordinatsystem.

og opgave 2: 

Beregn hvor stor en vinkel de to planker danner med vandret og angiv ligninger for de to planker i det koordinatsystem du selv har valgt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2019 af MatHFlærer

Der var ikke meget billede. 


Svar #2
02. maj 2019 af usmann

kan ikke indsætte billedet


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2019 af MatHFlærer

https://imgur.com/ er god at bruge.


Svar #4
02. maj 2019 af usmann

jeg kan ikke bruge det til noget


Skriv et svar til: hjælp matematik aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.