Kemi

Biokemi: En underlig udregning, jeg ikke forstår

10. maj 2019 af Havkajakken - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

Jeg sidder og løser opgaver, og der er efterhånden noget, der har frustreret mig flere gange. Jeg kommer her med et eksempel. Spørgsmålet, jeg bliver stillet lyder:

Leveren i et nyfødt barn på 4 kg indeholder ca. 12 g glykogen.

Beregn i ca. hvor lang tid et nyfødt barn på 4 kg kan dække sit glukose behov, på grundlag af den glykogen mængde, der findes i leveren ved fødslen, når der forbruges 0,03 mmol plasma glukose (molvægt 180) per kg legemsvægt per min.

Den vejledende løsning ser således ud:

Svar: 12 (g) /(180-18 (g/mol)) x 1000 / 4 (kg) / 0,03 (mmol/kg/min) = 617 min ~ ca. 10 timer

Jeg forstår alt i det vejledende svar. Undtagen, hvorfor man trækker 18 fra molarvægten på 180. Jeg er stødt på det flere gange, men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor man gør det. Håber virkelig nogen kan/gider hjælpe mig!


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2019 af Capion1

Et gæt, - og i øvrigt uden kendskab til de opgivne data:
Man kan forledes til at antage, at plasma glucoses molvægt varierer i takt med, at glykogen reserven forbruges.
Det kan endvidere tænkes, at en differentialligning kan være model for dette forhold.
Men det er et gæt.

 


Skriv et svar til: Biokemi: En underlig udregning, jeg ikke forstår

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.