Matematik

Eksponentielle vækst

18. maj 2019 af Ryder - Niveau: B-niveau

Hej folkens

Jeg har fået denne opgave, som jeg ikke rigtgi forstår

Når en vanddråbe rammer en vandoverflade, dannes der kortvarigt et nedslagskrater, der har form som en halvkugle. Ved hjælp af et højhastighedskamera har man fundet sammenhørende værdier af vanddråbers nedslagsenergi og nedslagskraterets radius.

I en model kan sammenhængen beskrives ved en funktion af typen

f(x)=b*x^a 

Hvor f(x) betegner radius i nedslagskrateret (målt i mm) med en nedslagsenergi på x (målt i mJ)

1. Benyt tabellens data til at bestemme tallene a og b

2. Benyt modellen til at bestemme den nedslagsenergi, en vanddråbe skal have for at danne et nedslagskrater med en radius på 48mm.

3. Bestem hvor mange procent radius i nedslagskrateret øges med, når nedslagsenergien 'ges med 40%

(Tabellen er vedhæftet)

Vedhæftet fil: Eks.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2019 af peter lind

1) Brug eksponentiel regression på de data. Det klarer dit CAS værktøj

b) Løs ligningen f(x) = 48

c) Løs ligningen f(x)*(1+r) = f(1,4x)  Det bmærkes at x gr ud i den lignng


Svar #3
18. maj 2019 af Ryder

#2

1) Brug eksponentiel regression på de data. Det klarer dit CAS værktøj

b) Løs ligningen f(x) = 48

c) Løs ligningen f(x)*(1+r) = f(1,4x)  Det bmærkes at x gr ud i den lignng

Er den første opgave ikke muligt at gøre i hånden?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2019 af Anders521

Det kan man godt, men det er meningen, at du skal bruge dit CAS-værktøj til at løse opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. maj 2019 af peter lind

Alt hvad et CAS værktøj kan, kan bergnes i hånden, hvis man har den fornødne viden og tid. Det vil dog tage dig urimeligt lang tid at beregne den i hånden og det er heller ikke meningen. Formålet er at du lærer at bruge dit CAS værktøj 


Svar #6
18. maj 2019 af Ryder

#5

Alt hvad et CAS værktøj kan, kan bergnes i hånden, hvis man har den fornødne viden og tid. Det vil dog tage dig urimeligt lang tid at beregne den i hånden og det er heller ikke meningen. Formålet er at du lærer at bruge dit CAS værktøj 

Men min lærer sagde dog at han helst ville have det skrevet i hånden


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. maj 2019 af Anders521

Det han nok mener er, at du skal skrive en besvarelse i hånden, men ikke at du skal lave beregninger i hånden. Gi'r det mening? 


Svar #8
18. maj 2019 af Ryder

#7

Det han nok mener er, at du skal skrive en besvarelse i hånden, men ikke at du skal lave beregninger i hånden. Gi'r det mening? 

Jeg er altså rimelig sikker på at vi skal udregne det i hånden, jeg spurgte også et par stykker fra min klasse for at være på den sikre side


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. maj 2019 af peter lind

Det er jeg ret sikker på at du ikke skal. Du har formodentlig aldrig hørt om metoden. Se om metoden på https://da.wikipedia.org/wiki/Regressionsanalyse


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. maj 2019 af ringstedLC

Lærere sludrer også... Lav a) med CAS, men da du har opskrevet en potensmodel, hvilket virker mest realistisk og giver det bedste R2, skal du lave potensregression. Derfor er c) i #2 ubrugelig.

3. Se https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/potensfunktioner


Skriv et svar til: Eksponentielle vækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.