Fysik

Bestem normalkraft

21. maj 2019 af Skun - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen.

Jeg har brug for hjælp til opgave d. Jeg er nemlig usikker på om jeg har regnet rigtigt. Jeg har gjort sådan:

Ved statisk ligevægt gælder der at:

∑ri x Fi = 0

Omdrejningspunktet ved baghjulene fås der:

-LLmidte*F+ LLhjul*Fforhjul

LLmidte er lig med længden fra baghjulet til midten eller 1,5 meter og LLhjul er lig med længden fra baghjulet til forhjulet eller 3 meter. Derfra kan Fforhjul isoleres:

Fforhjul = (LLmidte*Ft)/LLhjul = (1,5m*14,5 kN)/3m = 7,25 kN

Er dette rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2019 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2019 af peter lind

Det er mere komplicere end det.

På den skrå vej er hjulene påvirket af tyngdekraften som er lodret

Reaktion fra kørebanen (her kaldet normalkraften) som er vinkelret på vejbanen og som er modsat rettet og lig med tyngdekraftens komposant vinkelret på vejbanen.


Svar #3
21. maj 2019 af Skun

Skal man så istedet bruge formlen som hedder FN = Ft*cos(α) siden det er på et skråplan??


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2019 af peter lind

ja


Svar #5
21. maj 2019 af Skun

Nu skal jeg bare være helt sikker. Er det så FN = Ft*cos(α) = 14,5 kN*cos(15grader) = 14,006 kN??


Svar #6
21. maj 2019 af Skun

Jeg er også lidt i tvivl med opgave a og c.

Opgave A: Er normalkraften så ikke lig med tyngdekraften, fordi det er en vandret flade? Og derved er normalkraften så også 14,5 kN?

Opgave C: Her kan man bruge formlen Fμ = μ*FN? Siden det er på et skråt plan, så fås my ved: μ = tan(v)?


Svar #7
21. maj 2019 af Skun

Hov ups glem det med my er lig med tangens, det gælder kun hvis den resulterende kraft er lig med 0, men er formlen Fμ = μ*FN rigtig?


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. maj 2019 af peter lind

A: Ja

B: Det er rigtigt at gnidningsmodstanden er μ*FN hvor μ er gnidningskoefficienten. Den er kun afhængig af de stoffer der gnidder mod hinanden


Skriv et svar til: Bestem normalkraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.