Matematik

Skriftlig matematik spørgsmål

27. maj 2019 af jlj95 - Niveau: B-niveau

Jeg skal op imorgen i skriftlig matematik B. Jeg er lidt i tvivl om nogen småting, jeg håber nogen kan nå at gøre mig klogere på:

1. Under del 1 (uden hjælpemidler), hvis jeg har en opgave, hvor jeg skal finde den afledte funktion, er det så "nok" bare at skrive fx f'(x)=3. Altså skal det forstås som om, at det giver sig selv?

Eller skal jeg skrive funktionen, y=3x+1 også skrive jeg har brugt f(x)=ax+b = f'(x) =a osv?

2. skal man skrive hvilket nummer i formelsamlingen, man har fundet formlen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. maj 2019 af Mathias7878

Hvis du f.eks. har, som du nævner, en opgave, hvor der står, at f(x) = 3x og du skal finde f'(x), kan du blot skrive

\small f(x) = 3x

og så nedenunder

\small f'(x) = 3

men man kan med fordel altid skrive en konklusion - så er man i hvert fald på den sikre side.

- - -

 

 


Svar #2
27. maj 2019 af jlj95

Okay tak. Det er fordi jeg ikke er så voldsomt hurtig, så jeg vil gerne vide "hvor lidt" jeg kan slippe afsted med at skrive, specielt i delprøve 1, selvølgelig uden at springe over noget :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. maj 2019 af Mathias7878

Det er nok lidt svært helt at afgøre, da lærere jo er forskellige og derfor bedømmer forskelligt (til en vis udstrækning).

Men i de fleste tilfælde er jeg ret sikker på, at det ikke er nødvendigt at skrive noget som sådan - udover en konklusion - når man blot skal bruge en formel (f.eks. trekantsberegning, differentialregning, integralregning, reducering eller hvad der nu end kan være).

Hvis du dog til eksamenen bliver i tvivl, er det sikreste altid at skrive mere, end slet ikke at skrive noget.

Men et svar på dit spørgsmål:

Udrening samt mellemregninger + konklusion = fuld point i delopgave 1

- - -

 

 


Svar #4
27. maj 2019 af jlj95

Okay, det giver god mening. Tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. maj 2019 af Anders521

Hvis du får stillet funktionen f(x) = 3•x, og skal bestemme f '(x), skal du gerne fortælle hvorfor dette er muligt. Hvis du får stillet en trekant, hvori længden af to sider er kendte, skal du lige forklare hvorfor du mener brugen af Pythagoras' læresætning er i orden at bruge. I opgavesættet skulle der gerne stå hvad der lægges vægt på til den skriftlige bedømmelse.


Skriv et svar til: Skriftlig matematik spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.