Matematik

Er eksamensspørgsmålet forstået korrekt?

06. juni 2019 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

https://imgur.com/a/Z6unHLW

Det første forstår jeg godt (bevis at produktreglen). Udover det, er det så korrekt at jeg skal introducere den lineære differentialligning y'+g(x)*y=h(x) UDEN at bevise den? Hvis ja, hvad vil det så være smart at komme ind på når jeg "introducerer den".

Er det så korrekt at det er y'=ky som skal bevises og er det et krav/god ide at man bruger panserformlen?

Og hvad menes der egentligt med "special tilfælde".

TAK!


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2019 af martin9999

Rimelig sikker på at "special tilfælde" er når g(x) og h(x) er konstanter


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. juni 2019 af oppenede

Ligningen
   y' + g(x)·y = h(x)
har
    y' = ky
som specialtilfælde, da valget af  g(x) = -k  og  h(x) = 0  gør at førstnævnte bliver til sidstnævnte.

Spørgsmålet beder dig kun om at udlede løsningen for specialtilfældet vel at mærke uden panserformlen ved mindre du først udleder den som løsningen af   y' + g(x)·y = h(x).


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. juni 2019 af juliepet1

Vedr. Beviset for den eksponentielle vækst (differentialligningen y'=ky). Jeg ville ikke forvente at benytte panserformlen til dette.

Jeg har selv haft et lignende eksamensspørgsmål med samme type bevis. Den måde jeg udførte det på, var ved at gøre det som man på almindelig vis udfører et bevis indenfor differentiallignigner. Især når der forventes to beviser, og når produktreglens bevis tager en del tid at skrive op.

Husk at inddel dit bevis i evidensdel og entydighedsdel:

Evidensdel: Beviser at det ER en løsning. - ligesom at gøre prøve.

Entydighedsdel: Beviser at det er den ENESTE løsning.

Håber det hjalp en smule?? Du må have held og lykke :)


Svar #4
08. juni 2019 af hejmedjer1239

#3

Vedr. Beviset for den eksponentielle vækst (differentialligningen y'=ky). Jeg ville ikke forvente at benytte panserformlen til dette.

Jeg har selv haft et lignende eksamensspørgsmål med samme type bevis. Den måde jeg udførte det på, var ved at gøre det som man på almindelig vis udfører et bevis indenfor differentiallignigner. Især når der forventes to beviser, og når produktreglens bevis tager en del tid at skrive op.

Husk at inddel dit bevis i evidensdel og entydighedsdel:

Evidensdel: Beviser at det ER en løsning. - ligesom at gøre prøve.

Entydighedsdel: Beviser at det er den ENESTE løsning.

Håber det hjalp en smule?? Du må have held og lykke :)

Er det okay at jeg kommer med evidensdelen til sidst?

Entydighedsdelen må jo så være selve beviset, som finder frem til løsningen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2019 af juliepet1

#4

Er det okay at jeg kommer med evidensdelen til sidst?

Entydighedsdelen må jo så være selve beviset, som finder frem til løsningen?

Jeg ville i hvert fald anbefale at tage evidensdelen først. Man skal jo bevise at det er en løsning før man kan begynde at bevise at det er den eneste løsning :) De er begge en del af beviset, men vi laver evidensdelen for at vise at den fuldstændige løsning til differentialligningen, altså ER en løsning som vi kan arbejde med. Vi viderefører den viden til entydighedsdelen, hvor vi så undersøger om det er den eneste løsning, og derfor den eneste fuldstændige løsning til den eksponentielle differentialligning.


Skriv et svar til: Er eksamensspørgsmålet forstået korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.