Dansk

H.C Andersens land

08. juni 2019 af almp - Niveau: 10. klasse

Her er der et uddrag af digtet h.c andersens land. Jeg er lidt i tvivl om hvad det betyder, om han refererer til janteloven i forhald til danskere eller om det handler om højtudandede indvandrere der ende med at komme til danmark og blive taxachauførerer (ingen had til taxachaufører)

Her er det en dyd

selv for højtuddannede

at lade som om man hverken

kan læse eller regne

så få tusinder gøres

vupti

til en folkevandring

hilsen Anna


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. juni 2019 af anna8264

Altså ja, jeg vil sige at det handler om flygtninge der kommer til landet og lader som om de ikke kan læse eller regne, og så måske at mange derfor bliver modtagere af offentlige ydelser fra staten. Det er i hvert fald et digt som handler om danmark, og ikke mindst flygtninge. Digtet er fra 80´erne, og ved ikke hvor stort flygtningeproblemet var der, men kunne forstille mig at det der noget i den stil, som man prøver at fortælle. Men er ikke sikker


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. juni 2019 af Stygotius

Det handler, ved hjælp af ironi,  ikke om hvad flygtninge lader som om, eller om de udnytter/ikke udnytter det danske system, men om hvad de der hader flygtninge, påstår om dem for at svine dem til.

Har man slet ikke  forstået ironien i det ???


Svar #3
09. juni 2019 af almp

Det giver meget mening det du siger med ironien og hvad de danske borgere påstår om dem! tak


Skriv et svar til: H.C Andersens land

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.