Biologi

Gødning på markerne.

14. juni 2019 af juliebiologi - Niveau: 9. klasse

Hej jeg sider med et projekt i biologi hvor jeg skal fortælle om gødning og jeg synes det er svært at finde noget jeg kan bruge så jeg vil høre om der er nogen herinde der ved hvad der sker hvis man fx har 3 marker og på den første mark gøder man ikke og på nr 2 mark gøder man lidt og på nr 3 mark overgøder man. på alle 3 marker er der plantet hvede hvad sker der med hveden på de 3 marker og hvad sker der med jorden. hvis i ved det vil jeg rigtig gerne vide det eller hvis i kender en hjemmeside hvor det står så send et link. tak på forhånd

mvh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2019 af 029023

Hej Julie,

Nu er jeg ikke selv sådan vildt god til biologi, men jeg har forsøgt at lave en (relativt kort) forklaring her :-)

Man gøder for at ens afgrøder (f.eks. hvede) skal blive større, og man kan også gøde for at undgå, at der kommer sygdomme i afgrøderne.

-på den første mark ville hveden vokse fint, med mindre den blev ramt af sygdom, ikke fik nok vand, eller lignende, selvfølgelig

-på den anden mark, ville hveden være større (der ville måske endda også komme mere hvede?)

-på den tredje mark, ville der formentlig komme det største hvede, men da man overgøder, vil noget at gødningen (der indeholder nitrat/kvælstof) sive ned i jorden, og derved komme ned i grundvandet, og altså vil vandet blive forurenet. -Der vil også opstå iltsvind på bunden af søerne og åerne, hvis gødningen kommer derud, og fisk og plantelivet der vil altså ende med at dø.

Som sagt er jeg ikke helt sikker på, hvor rigtigt det hele her er, men det er ihvertfald et bud. Jeg har arbejdet rigtig meget med Kvælstofkredsløbet på det sidste, det er der, jeg har det meste af det her fra :-)


Svar #2
14. juni 2019 af juliebiologi

Mange tak for dit svar det hele lyder meget rigtig og det hele giver mere mening nu.

Mvh Julie


Skriv et svar til: Gødning på markerne.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.