Fysik

Elektronens specifikke ladning

15. juni 2019 af kevz1234 - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg er så småt ved at være færdig med 3.g hvori jeg mangler 2 eksaminer. Jeg skal i næste uge op til Fysik A mundtlig eksamen, hvori den første del af eksamen går ud på, at jeg skal forsvare mit "selvstændige projekt" som omhandlede "Elektronens specifikke ladning". Jeg har lavet forsøget ved hjælp af et e/m rør, dog har jeg små spørgsmål som jeg håber en kan give nogle guldkorn til :-)

1. Vil der være 100% udnyttelse af accelerationsarbejdet i e/m røret? Hvis nej, skyldes det så ikke, at det ikke vil være et lukket 100% lukket system?

2. Har i eventuelle fejlkilder, der kunne tages op i forhold til de små afvigelser jeg har fået fra forsøget, hvor det ikke stemmer 100% overens med den teoretiske værdi for e/m forholdet? Sådan lidt mere (fysik faglig fejlkilde). Har nævnt at der kan være fejlkilder i form af måleusikkerhed og nøjagtigthed af afmåling osv..

Tusind tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2019 af ringstedLC

2. Du må ikke blande fejlkilder og usikkerheder.

En måling er aldrig mere nøjagtig end den nøjagtighed som måleinstrumentet har. Det er ikke en fejlkilde.

En fejlkilde er fx et utilstrækkeligt lukket system, hvis det kræves for forsøget.


Skriv et svar til: Elektronens specifikke ladning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.