Kemi

Redoxreaktion med alkoholer

17. juni 2019 af stanbts - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg sidder med to reaktioner, som jeg har lidt svært ved at afstemme.

R-CH2OH + MnO4^{-} \rightarrow R-COO^{-} + MnO2

R^{1}-CHOH-R^{2} + MnO4^{-} \rightarrow R^{1}-CO-R^{2} + MnO2

Ville elske en gennemgang og ikke bare resultatet alene. 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2019 af Skaljeglavedinelektier

Hvor går du i stå med dem? 

Hvad får du redoxtallene til? 


Svar #2
17. juni 2019 af stanbts

#1

Hvor går du i stå med dem? 

Hvad får du redoxtallene til? 

Jeg får det til at C går 4 op i oxidationstal og Mn går 3 ned i oxidationstal. 

Jeg er ikke klar over om jeg skal tilføje OH- eller H+ og i såfald hvilken side..


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2019 af mathon


Svar #4
17. juni 2019 af stanbts

#3

se
         https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1902112

Tak, forstår godt den første redoxreaktion men har et spørgsmål til den anden. (har skrevet det på den anden tråd) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. juni 2019 af mathon

             \small \small R^1 \overset{\textbf{{\color{Red} 0}}}{C}HOHR^2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\textbf{{\color{Blue} +7}}}{Mn}{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\; R^1 \overset{\textbf{{\color{Red} +2}}}{C}OR^2\, _{\textit{(aq)}} \; +\; \overset{\textbf{{\color{Blue} +4}}}{Mn}O_2\, _{\textit{(s)}}

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ C&2&&3\\ Mn&&3&2 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

      \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, R^1 CHOHR^2\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\;3\, R^1 COR^2\, _{\textit{(aq)}} \; +\; 2\, MnO_2\, _{\textit{(s)}}

\textup{afstemning af ladning:}
                          \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, R^1 CHOHR^2\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\;3\, R^1 COR^2\, _{\textit{(aq)}} \; +\; 2\, MnO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}

\textup{afstemning af hydrogen:}
             \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, R^1 CHOHR^2\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \longrightarrow\;3\, R^1 COR^2\, _{\textit{(aq)}} \; +\; 2\, MnO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

\textup{oxygen stemmer}


Skriv et svar til: Redoxreaktion med alkoholer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.