Kemi

Molekyle

18. juni 2019 af TingtokTea - Niveau: C-niveau

Jeg fik at vide af min lærer at et molekyle består af ikke-metaller, men det mindes jeg altså ikke er rigtigt. Kan du nogen be/afkræfte dette ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2019 af gerthansen

Tror det er noget med hvordan du har defineret ord molekyle, hvor i molekyler deles elektronerne i kovalente bindinger i stedet for at de bliver overført. Der findes også "molekyler" der indholder jern, men disse kaldes for komplekser, og det er nærmere at du har molekyler som koordinerer til metal atomer, fx har du hæmoglobin, hvor hvor peptidkeder koordinerer til en jern ion.


Svar #2
18. juni 2019 af TingtokTea

#1 Det her var/er i forbindelse med kovalente bindinger, hvis det giver lidt bedre mening? Jeg har ikke hørt om komplekser på C. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2019 af gerthansen

Okay så, så kort fortalt, molekyler indeholder kun kovalente bindinger(deling af elektroner) mens metaler tit og ofte enten afgiver eller modtager alle elektroner, og på den måde opfylder oktetreglen, hvis jeg ikke husker forkert. Så din lærer har ret vil jeg sige.


Skriv et svar til: Molekyle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.