Biologi

Forskellige bioB spørgsmål

23. juni 2019 af rikkeharbrugforhjælp - Niveau: B-niveau

Jeg skal snart til eksamen og kan trække 15 spørgsmål. Her er uddrag fra enkelte af dem jeg ikke kan finde ud af. Håber I kan hjælpe.

proteinsyntese i DNA

hvilke konsekvenser har dna for proteinsyntese

AB0-systemet

Diskuter hvordan iltforholdene kan ændres i en sø og hvilken betydning dette har for økosystemet. Vurder hvordan man kan genoprette balance ved sø restaurering.

Diskuter hvordan der kan tilføres næring til søer og hvordan det påvirker økosystemet, kom ind på hvilke metoder man bruger til sø restaurering.

Forklar penicillinens forskellige virkninger på bakterien. Forklar hvordan bakterien kan danne antibiotikaresistens og diskuter hvilken konsekvenser MRSA kan have for patienter med svækkede immunforsvar.

hvordan et nervesignal transmitteres


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2019 af guzbak

Vi kan ikke skrive din eksamensopgave for dig, men du kan prøve at skrive lidt om dem selv og undersøge emnerne, og så kan vi andre komme med input/rettelser.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni 2019 af King marina

Sprg: Diskuter hvordan iltforholdene kan ændres i en sø og hvilken betydning dette har for økosystemet. Vurder hvordan man kan genoprette balance ved sø restaurering.

Svar: Ilt forholdende ændres i en sø kan ændres fx når det er en meget nærringsrig sø. Altså der skal bruges masser af ilt til at nedbryde de døde alger og næringsstoffer som bliver tilført søen. Dette er ikke godt for økosystemet, da nedbryderne skal bruge ilt til respiration i søen og de forskellige fisk osv skal også bruge ilt. Men det pga ubalance i søen vil der opstå iltsvin. Man kan genoprette det ved at lave våde arealer ved markerne hvor der kan leve nogle baktier (kan ikke huske navnet på dem), som kan nedbryde nærringstofferne uden at bruge ilt. Eller sætte planter rundt omkriong søerne så de kan optage nærringstoffer inden de når søen.

Srpg: Diskuter hvordan der kan tilføres næring til søer og hvordan det påvirker økosystemet, kom ind på hvilke metoder man bruger til sø restaurering.

Svar: den har jeg stort set svaret på ovenover


Skriv et svar til: Forskellige bioB spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.