Kemi

Kemi test, undre over svar.

14. august 2019 af 10986 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg er ved at tage en test i kemi. Jeg undre mig dog over et svar.

12,5 g NaCl er det samme som 0,214 mol NaCl??

Men når jeg regner det ud får jeg det til M(58.44)/12.5=4.6752 mol NaCl.

Regner jeg det forkert?

Mvh Christine


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2019 af ChemistryIsKey

Du er næsten i mål, du skal bare bytte rundt på massen og molarmassen. Ellers er alt korrekt :)

Husk, at formlen er:          n = m / M 


Svar #2
14. august 2019 af 10986

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2019 af AngelOneOne

Hej Christine,

Det er altid en god idé, at have enhederne med når du laver beregninger - Især hvis du ved, hvilken enhed resultatet skal have. På den måde, undgår du at få byttet rundt i din beregning. Det er især hjælpsomt, når du har beregninger med flere led, og flere forskellige enheder. F.eks. ville du nemt have opdaget, at du havde fået byttet rundt i dit eksempel, hvis du havde haft enhederne med:

n=\frac{m}{M}=\frac{g}{\frac{g}{mol}}=\frac{12,5}{58,44}\cdot \frac{g}{\frac{g}{mol}}=0,214 mol

I dit eksempel, ville du hurtigt have set, at placeringen af dine enheder var forkert, da resultatet ville komme ud i den forkerte enhed:

n=\frac{M}{m}=\frac{\frac{g}{mol}}{g}=\frac{58,44}{12,5}\cdot \frac{\frac{g}{mol}}{g}=4,675 \frac{mol}{g^{2}}

Så derfor, er det altid en god idé at have enhederne med, når du kaster dig over nye formler, indtil du har helt styr på hvad der skal stå hvor :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
15. august 2019 af 10986

Mange tak, det vil jeg prøve fremover :-)


Skriv et svar til: Kemi test, undre over svar.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.