Matematik

AKUT HJÆLP MATEMATIK 1.G

28. august 2019 af hyleblomst (Slettet) - Niveau: C-niveau

En familie får vand fra Vandcenter Syd. De betaler en fast årlig målerafgift på 600 kr. inkl. moms. Prisen pr. m3 vand man forbruger er 41,75 kr. pr. kubikmeter inkl. moms.

Lav en formel/forskrift for den lineære funktion. Overvej hvad ?? og ??(??) skal betyde, når vi får oplyst noget om pris og forbrug af kubikmeter vand.

please hjælp mig, jeg forstår det simpelthen ikke. jeg har prøvet alt

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2019 af Dennis329324 (Slettet)

NVM; tænkte mig ikke lige om :) 

Svar #2
28. august 2019 af hyleblomst (Slettet)

hvad

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. august 2019 af OliverHviid

En lineær funktion har forskriften f(x)=ax+b, hvor a =hældningskoefficienten og b=begyndelsesværdien. Hvad tror du a og b er i dit tilfælde?

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. august 2019 af Dennis329324 (Slettet)

f(x):=41.75*x+600, x må være m3 og b = 600, (lineær forskrift er f(x)=ax+b, 41.75 kr pr m3 :) så alt efter hvor mange x...så skulle det vel passe

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. august 2019 af ringstedLC

Du er tidligere blevet gjort opmærksom på nogle af dine meget upassende overskrifter, og du har kvitteret for at bl.a. have gennemlæst: "Skriv ikke med STORE BOGSTAVER, det opfattes som råben.?" ved din oprettelse som bruger.

Selvfølgelig er dine opgaver svære, ellers lærer du jo ikke noget. Derfor skal du lade være med at gå i panik og istedet huske på hvem, der tog imod tilbuddet om at gå i gymnasiet. At du så måske ikke ligefrem elsker matematik, tjah "That's life". Men hvis ikke du lærer at regne, så er der nogen, der "gør det for dig" og så bliver du snydt.

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. august 2019 af AMelev

Prisen afhænger af vandforbruget, så
den uafhængige variabel er x = vandforbrug (m3) og
den afhængige variabel er y = f(x) = pris (kr)

Da prisen/kr pr. m3 er konstant, nemlig 41.75 er der tale om en lineær funktion f(x) = a·x + b
a er prisen (kr) pr. x-tilvækst og b er prisen (kr) ved et forbrug på 0 m3, altså den faste afgift (kr).

Skriv et svar til: AKUT HJÆLP MATEMATIK 1.G

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.