Matematik

Mat C hjælp hurtigt!!!

29. august 2019 af denjnew (Slettet) - Niveau: C-niveau

a) Vælg en funktion (vælg selv) beskrevet ved en funktionsforskrift og tegn grafen for funktionen. (Vælg selv om det er i Nspire eller i hånden). 

b) Indtegn et punkt på grafen for en bestemt værdi af x

nogen der kan hjælpe!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2019 af Dennis329324 (Slettet)

Den nemmeste må vel være f(x)=2x+4 (nu ved du nok hvordan det hænger sammen med hvor grafen ligger og dens udseende) du kunne indsætte 2 i x og få y-værdien f(2)=2*2+4 = 8 :) - gå ind i  grafer (nspire) og indtast funktionen fra første linje evt. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. august 2019 af KneeKreeKey

Læs op på lineære funktioner og tegn forskriften for den altså f(x)=ax+b.

Hvis du ikke kan besvare dette helt basale spørgsmål selv så er der ingen pointe i du går på mat C, just saying. Kom igang med at læse :) 

Svar #3
29. august 2019 af denjnew (Slettet)

Så jeg skal bare selv vælge en x-værdi og putte den ind istedet for x?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Korrekt; (eller ihvertfald som jeg forstår din opgave) 

Svar #5

hvad skal jeg så gøre med grafen efter jeg har skrevet f(x)=2x+4 inde i koordina....

Brugbart svar (1)

Svar #6

Hvis du har defineret din funktion korrekt, så kan du indsætte f(2) eks. i grafer :) og vupti, så har du beregnet y-værdien, når x = 2. 

Svar #7

f(x):=2*x+4 ? Udført

resultatet: f(2) ? 8

er det sån

Brugbart svar (1)

Svar #8

Åben "noter" tryk ctrl+m (matematikfelt åbnes og du kan definere funktionen) 

indsæt; f(x):=2x+4 også skulle du gerne få "udført" hvis det er gjort korrekt.

gå så ud af dit matematikfelt og gå ned og lav et nyt, indtast derefter f(2) og du skulle gerne få 8 :) 

Svar #9

det har jeg gjort men har jeg så besvaret a og b spørgsmålet?

Svar #10

er grafen så rigtig??

Vedhæftet fil:mmmm.png

Brugbart svar (1)

Svar #11

Den her bliver din lærer lidt mere glad for, at se :P Og ja, jeg vil da bestemt mene du har redegjort for a og b. 

Vedhæftet fil:lin graf.png

Svar #12

andre ting jeg skal oplyse eller skrive

Brugbart svar (0)

Svar #13

Nu ved jeg ikke lige hvor langt i er på din udd. Men, hvis du eks. kunne forklare hvilken der er den afhængige/uafhængige variablen er, så ville det nok være godt. Evt, du kunne forklare hvordan grafen's udseende ser ud, argumenter ved hjælp af fortegnene (samme fortegn, ligger grafen eks. i venstreside af koordinatsystemet og omvendt hvis a og b har forskellige fortegn) Du kan også forklare, at når du indsætter en bestemt værdi på "x'ets" plads, så kommer der en tilsvarende y-værdi ud :) 

Svar #14

Hvis a og b er konstaterne hvad er x så?

Brugbart svar (0)

Svar #15

x er din uafhængige variabel. :) 

Svar #16

er der mere jeg kan tilføje

Brugbart svar (0)

Svar #17

Hvis du kunne forklare om din graf's udseende, så tror jeg din lærer ville blive glad. Argumenter ved hjælp af fortegnene i din funktion. 

Svar #18

hvad kan jeg sige om den?

Brugbart svar (0)

Svar #19

Du kunne forklare, at forskriften; f(x)=ax+b, der er b skæringen med y aksen eksempel. Eller, du kunne fortælle om, at hvis fortegnene er ens altså (- -) eller (+ +) for a og b's værdier. Så lægger grafen i venstresiden af koordinatsystem. Og omvendt, hvis a og b's fortegn er forskellige fra hinanden, så lægger grafen i højresiden af koordinatsystem. Når du evt også har og gøre med lineærefunktioner, så kunne du vel opstille to lineære funktioner der skærer i hinanden og forklare lidt om hvordan man eks. kan beregne ligevægtsmængde og ligevægtspris? 

Skriv et svar til: Mat C hjælp hurtigt!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.