Matematik

Ligning med parentes

30. august 2019 af krimse123321 - Niveau: B-niveau

Halloej.

Jeg sidder stadig og oever mig paa de her andengradsligninger.

Den her kunne jeg godt lige bruge lidt hjaelp til, da den pludselig involverer parenteser, og jeg vist har brug for at faa genopfrisket og indstuderet regnereglerne.

Ligningen lyder saaledes: (5x+4)*(-2x+2)=0

Al hjaelp modtages med kyshaand, men jeg vil foretraekke, hvis ligningen eller en tilsvarende blot udregnes med mellemregninger. Eventuelt et guldkorn med paa vejen. Det laerer jeg meget mere af.

Paa forhaand tak.

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. august 2019 af ringstedLC

Parenteserne skyldes, at du skal gange de to toledede størrelser med hinanden. Det gøres ved at gange hvert led i den ene- med hvert led i den anden parentes:

\begin{align*} (a+b)\cdot (c+d) &= ac+ad+bc+bd \end{align*}

Derefter kan du sikkert finde på et elller andet.

Brugbart svar (1)

Svar #2
30. august 2019 af Dennis329324 (Slettet)

Parenteser: Ved den her slags opgave skal du gange hvert led i den første parentes med hvert led i den anden parentes. 

https://www.youtube.com/watch?v=XetupdYlbaQ her er et 14 sekunders guldkorn. Så vil du få en ligning opstillet derefter, og du løser ligningen ved hjælp af og isolere x på venstre siden.

Svar #3
30. august 2019 af krimse123321

I er soede og hjaelpsomme, gutter.

Tak skal I have og ha' en god aften. Jeg vender tilbage, hvis jeg stadig ikke kan finde ud af det :)

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. august 2019 af Dennis329324 (Slettet)

Du er velkommen til og spørge, har mange gode videoer fra tidligere undervisere hvis det skulle blive problematisk med matematikken :) 

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. august 2019 af Soeffi

#0. Der er tale om to forklædte førstegradsligninger...

Nulreglen: (5x + 4)·(-2x + 2) = 0 ⇔ 5x + 4 = 0 ∨ -2x + 2 = 0 ⇔ x = -4/5 ∨ x = 1

Prøve:

x = -4/5: (5·(-4/5) + 4)·(-2·(-4/5) + 2) = 0·18/5 = 0

x = 1: (5·1 + 4)·(-2·1 + 2) = 9·0 = 0

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det er rigtigt, at opgaven kan løses som beskrevet ovenfor. Der er imidlertid en anden og hurtigere måde at løse den på. Som opgaven er givet, er der tale om et produkt (af de to parenteser), som skal være 0. Her kan du bruge nulreglen, der siger, at hvis et produkt er 0, så er mindst én af faktorerne 0. Du kan derfor splitte andengradsligningen op i 2: (5x+4)=0 og (-2x+2)=0. Så kan du løse dem hver for sig og finde de to rødder.

Brugbart svar (0)

Svar #7
30. august 2019 af mathon

\small \begin{array}{llll} &(5x+4)\cdot (-2x+2)=0\\\\ &5\left ( x+\frac{4}{5} \right )\cdot (-2)\left ( x-1 \right )=0\\\\ \textup{nulreglen:}&x=\left\{\begin{matrix} -\frac{4}{5}\\\, \, \, 1 \end{matrix}\right. \end{array}

Skriv et svar til: Ligning med parentes

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.