Matematik

Matematisk problemløsning

01. september 2019 af pigen04 - Niveau: 8. klasse

Hej:)

Jeg er ny her på siden, og håber I vil hjælpe mig. Har fået en opgave for i matematik, og jeg har ingen ide om hvordan jeg skal løse den. Ved I hvordan man løser den? Opgaven lyder sådan: Eleverne overvejer om de har købt kaffebønner nok. De ved, at der bliver cirka 80 små bægre kaffe af 500 g kaffebønner. Hvor mange store bægre kaffe kan der så cirka blive af 500 g kaffebønner? Der kan være 1,5 dl kaffe i et lille bæger og 2,5 dl kaffe i et stort bæger. Håber ikke spørgsmålet var alt for kringlet at forstå.

Venlig hilsen

Pigen der virkelig har brug for hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. september 2019 af mathon

                 \small \small \begin{array}{lllll} 1)&\textup{Hvor mange dL kaffe er der i 80 sm\aa \ b\ae gre?}\\\\2)& \textup{Hvor mange store b\ae gre kan der blive af dette antal dL?} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. september 2019 af mathon

                 \small \small \small \begin{array}{lllll} 1)&\textup{Hvor mange dL kaffe er der i 80 sm\aa \ b\ae gre?}\\\\ &V=\left (80\; \textup{b\ae gre} \right )\cdot (1.5\; \frac{dL}{\textup{b\ae ger}})=120\; dL \\\\\\\\2)& \textup{Hvor mange store b\ae gre kan der blive af dette antal dL?}\\\\ &N=\frac{120\; dL}{2.5\; \frac{dL}{\textup{b\ae ger}}} =48\; \textup{b\ae gre} \end{array}


Skriv et svar til: Matematisk problemløsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.