Matematik

Fejl i en opgave?

05. september 2019 af Elninoo - Niveau: B-niveau

Forstår ikke hvad min lære mener med opgave A? Hvordan skal jeg finde ud af det ved at bruge toppunktsformlen. 


Svar #1
05. september 2019 af Elninoo

Jeg har selv gjort dette. Tjek vedhæftet. Er det mig som er helt væk?


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. september 2019 af Mathias7878

Hvis du bestemmer toppunktet, får du et x- og y-koordinat, der ligger på grafen for funktionen, og har ligeledes opgivet værdien af b = 30 (målt i mia) og kan dermed bestemme konstanten a i den eksponentielle funktion ved at løse en ligning, som jeg tror, er det din lærer ønsker, du skal gøre. 

- - -

 

 


Svar #3
05. september 2019 af Elninoo

Jeez - skal jo bruge a, b,c og diskriminanten. Der er ingen af disse 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. september 2019 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. september 2019 af mathon

                       \small \begin{array}{lllll} a)&&\frac{y_2}{y_1}=a^{7}\\\\ &&a=\left ( \frac{5.3}{30} \right )^\frac{1}{7}=0.78064\\\\ &\textup{forskrift:}&f(x)=(30\textup{ mia})\cdot 0.78064^x\\\\\\\\ b)&\textup{forskrift:}&g(x)=\left ( 7.9\; \textup{mia} \right )\cdot 1.04^x\\\\\\\\ c)&\textup{L\o s:}&f(x)=g(x) \end{array}


Svar #6
05. september 2019 af Elninoo

Hvordan kan dette være forkert? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. september 2019 af Mathias7878

#6 det giver det samme som i #5.

- - -

 

 


Svar #8
05. september 2019 af Elninoo

Nvm har fundet ud af det kom til at tage den forkerte kvadrat rod. Jeez maple nogle gange haha.


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. september 2019 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg kan se kan a) ikke løses. Der står i øverste linie, at antallet af opslag falder eksponentielt, så der er tale om en eksponentialfunktion. I parentesen er det krævet, at toppunktsformlen benyttes. Eksponentialen har ikke noget toppunkt, så kravet kan ikke opfyldes. Det rigtige svar er efter min mening: "Opgaven kan ikke løses."


Brugbart svar (1)

Svar #10
06. september 2019 af StoreNord

Den formel der skal bruges kaldes 2-punktsformelen. Ikke noget med top.


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. september 2019 af Eksperimentalfysikeren

#10

Tak for rettelsen. Det sker desværre, at leg læser galt, rart, at der er nogen til at fange fejlene.


Skriv et svar til: Fejl i en opgave?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.