Fysik

Forklaring af hvordan det kan være koldere end frysepunktet udenfor, men på en solskinsdag vil isen stadig smelte

27. september 2019 af xena2406 - Niveau: C-niveau

Hej jeg har fået dette spørgsmål af min lære: Forklaring af hvordan det kan være koldere end frysepunktet udenfor, men på en solskinsdag vil isen stadig smelte.

Jeg er på noget der minder om bar bund. Nogle der kan hjælpe med at forklare? Det eneste jeg kan komme i tanke om er noget med global opvarmning. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2019 af ringstedLC

Uanset global opvarmning er det under frysepunktet. Solstrålerne "fanges" i de yderste iskrystaller lidt på samme måde som med et brændeglas, og omdannes til varme. Hvis det ikke er hård frost eller blæst, giver det varme nok til at isen smelter.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2019 af Eksperimentalfysikeren

Når solen skinner på isen eller på jorden opvarmes den. Der går nogen tid inden varmen kommer op i de lidt højere luftlag, fordi luft er en dårlig varmeleder.

Man kan omvendt om natten komme ud for, at jorden udstråler varme og afkøles til under frysepunktet, selvom luften ovenover er måske 5 grader varm. Det sker, at der advares imod det i vejrudsigten, da det giver glatte veje, og kan skade følsomme planter.


Svar #3
28. september 2019 af xena2406

Har det slet ikke noget at gøre med effekt/energi?

Mange tak for svar forresten.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. september 2019 af ringstedLC

#3: Jo, selvfølgelig. Varme er et udtryk for at en masse (her is) har en energi.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2019 af yesyes321

jeg er ikke klog nok, undskyld gutterne, det må være en anden gang jeg svare ;)

jeg er ikke sort


Skriv et svar til: Forklaring af hvordan det kan være koldere end frysepunktet udenfor, men på en solskinsdag vil isen stadig smelte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.