Matematik

hjælp med mat B

02. oktober 2019 af Julieholm1111 - Niveau: B-niveau

Længden L, målt i cm, af en rødspætte som funktion af alderen t, målt i døgn, er givet
ved L(t)= 68,5-68,0*e^-0,00026t

a) beregn rødspættens længde efter 1 måned og efter 1 år.

b) bestem L'(t), L'(30) og L'(365). Hvad betyder de to sidste tal?

c) hvor lang kan rødspætten højst bliver ifølge denne model?

Jeg har kun problemer med C, og jeg har brug for et uddybende svar som ikke bare t går mod 0 osv. Det forstår jeg simpelthen ikke. Kan jeg regne på det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2019 af peter lind

. L'(t) >0 så funktionen er moton  . en absolut øvre grænse får du altså når t går mod uendelig


Svar #2
02. oktober 2019 af Julieholm1111

#1


Svar #3
02. oktober 2019 af Julieholm1111

#1

. L'(t) >0 så funktionen er moton  . en absolut øvre grænse får du altså når t går mod uendelig

så hvad er svaret


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. oktober 2019 af peter lind

der skulle stå monoton voksende.

Eftersom det betyder at rødspætten vokser hele livet er det grænseværdien for f(t) for t->∞


Svar #5
02. oktober 2019 af Julieholm1111

#4

der skulle stå monoton voksende.

Eftersom det betyder at rødspætten vokser hele livet er det grænseværdien for f(t) for t->∞

Ja men facit er 68,5. Hvordan kommer jeg frem til det?


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. oktober 2019 af AMelev

Upload et billede af hele opgaven - det er lettere at se på.

a) Omregn 1 år og 1 md. til døgn, så du har t-værdien. Det er selvfølgelig uklart, hvor mange døgn en måned er, men regn med 30, og sæt et år til 365 dg.
Indsæt så den beregnede t-værdi i forskriften.

b) Bestem L'(t) og beregn derefter L'(30) og L'(365).
L'(30) er væksthastigheden efter den første måned og L'(365) er væksthastigheden efter det første år.

c) Du kan bestemme \lim_{x \to \infty}f(x) eller du kan benytte grafen og se, at den øvre grænse er 68.5.

#0

...jeg har brug for et uddybende svar som ikke bare t går mod 0 osv. Det forstår jeg simpelthen ikke. Kan jeg regne på det?

Hvis du ikke kan bruge begrundelsen, at t → ∞, så har du et problem, for det er sådan, det er.
e-0,00026t → 0, når t → ∞, så 68·e-0,00026t → 0, når t → ∞, dvs. at f(t) → 68.5, når t → ∞.


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. oktober 2019 af peter lind

Det er nødvendig at kende noget til grænseværdi for eks. til kontiuitet og differentialregning. Der må stå noget i din bog

Du kan da regne den ud hvor t er en række tal for eks. f(0), f(1), f(10), f(100)....

Det er ikke noget bevis men det er ret overbevisende


Skriv et svar til: hjælp med mat B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.