Matematik

opgaver

13. oktober 2019 af Matt22345 - Niveau: A-niveau

Hej folkens. Jeg har en opgave som jeg håber i kan hjælpe mig med. Opgaven lyder således. 

En funktion f er givet ved f(x)=x^3-3x^2+4

Bestem f'(x) og bestem monotomiforholdene for f

I det første, skal jeg så definere min funktion. Efter at definere den, så skriver jeg f'(x). Ved at gøre det får jeg 

3x^2-6x

Er det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2019 af StoreNord

Ja. Det er rigtigt.


Svar #2
13. oktober 2019 af Matt22345

okay tak for svaret?  Kan du muligvis forklare mig hvilken regneregel der gælder for tretrinsreglen? Diffenteret den på mat program. Vil dog gerne vide hvilken regneregel man helt præcist bruger??


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2019 af StoreNord


Svar #4
13. oktober 2019 af Matt22345

Havde set det klip, han tager jo udgangspunkt i en andengradspolynomium. Det er vel ikke det jeg har fået givet vel? Eller er det, for nu jeg lidt i tvivl 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. oktober 2019 af StoreNord

Mon ikke man kan lave det samme foredrag med et hvilken som helst polynomium.
Men hvem gider se på det?


Svar #6
13. oktober 2019 af Matt22345

Kan du så muligvis give et hint til hviken regneregel man bruger som er udledt af tretrinsreglen?? Har fundet dette link. Syntes bare ikke regnereglen for min funktion er her? 

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/afledede-funktioner


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. oktober 2019 af StoreNord

Jo,                  x^{n} \: \; afledes\; \; \; til\; \; \; n\cdot x^{n-1}             een gang for hvert led.

Det sidste led   +4      er jo   +4x0.


Svar #8
15. oktober 2019 af Matt22345

ja fandt også ud af det, dog vil jeg høre hvordan man så lige præcist laver et monotomiforhold når man skal lave sådan noget i hånden. Altså pc programmer må ikke benyttes. Har bestemt f'(x) i hånden, dog ved jeg ikke hvordan man bestemmer monotomiforholdene da grafen ikke kan laves her??


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. oktober 2019 af StoreNord

Når du har fundet punkterne for minimum og maximum kan du se, at f er aftagende på intervallet 0 til 4. Så er den jo nok voksende udenfor.


Skriv et svar til: opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.