Matematik

Udfyld tabel for lineær sammenhæng

22. oktober 2019 af magnus3112 - Niveau: B-niveau

Hej. Vedhæftede opgave laver jeg i TiNspire, men når jeg laver regression mangler jeg jo det sidste tal i y-listen, hvorfor den skriver "Dimensionsuoverensstemmelse". Skal jeg bare selv regne ud at det sidste tal er 12 og så lave regressionen så jeg kan opstille funktionerne? Eller skal jeg slet ikke lave regression og så få TI til at lave en funktion for mig? 

Tak :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. oktober 2019 af mathon


Svar #2
22. oktober 2019 af magnus3112

Har det noget at gøre med jeg skal bruge f(x)=k*x for lineær i stedet og k/x for eksponentiel? Og i så fald er eksponentiel det samme som omvendt proportionalitet og lineær=ligefrem?


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. oktober 2019 af PeterValberg

En lineær sammenhæng følger modellen:   f(x) = ax + b
af tabellen fremgår det, at grafen vil skære y-aksen i (0,4), - b er altså 4
Det fremgår tillige, at når x forøges med 1 (fra 0 til 1) så forøges y med 4 (fra 4 til 8)
hældningskoefficienten a er således 4, - forskriften bliver derfor:

f(x) = 4x + 4

y, når x = 2 kan beregnes ved indsættelse af x = 2 i forskriften:

f(2) = 4·2 + 4 = ....

Hvis du vil lave en lineær regression over tabellens data, må du undlade det sidste ufærdige punkt
og kun benytte de to kendte punkter (0, 4) og (1, 8)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #4
22. oktober 2019 af magnus3112

Tak. Og så samme procedure med eksponentiel, bare med f(x)=b*a^x kan jeg forestille mig


Svar #5
22. oktober 2019 af magnus3112

sådan her


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. oktober 2019 af mathon

\small \begin{array}{lll} a)&\textup{den line\ae re sammenh\ae ng:}&y=4x+4 \end{array}

                                                                       \begin{array}{|c|c|c|c|} \hline x&0&1&2\\ \hline y&4&8&12\\ \hline \end{array}

\small \begin{array}{llll} \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \textup{den eksponentielle sammenh\ae ng:}&y=4\cdot 2^x \end{array}

                                                                       \small \begin{array}{|c|c|c|c|} \hline x&0&1&2\\ \hline y&4&8&16\\ \hline \end{array}


Skriv et svar til: Udfyld tabel for lineær sammenhæng

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.