Matematik

Matematik på medicinstudiet?

15. november 2019 af sofie0509 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Jeg er en 17- årig pige, som lige er startet på gymnasiet (global linje), hvor vi har henholdsvis, dansk på a-niveau, engelsk på a-niveau samt matematik på b-niveau. 

Som I måske kender, er der rigtig mange - særligt voksne, som spørger hvad man gerne vil efter gymnasiet? Jeg har tænkt på, at jeg gerne vil ind at studere medicin, da jeg rigtig gerne vil være læge, kirug eller lignende. 

Problemet er bare, at på medicin på (KU) skal man have bestået matematik på a-niveau (hvor jeg 'kun' har matematik på b-niveau. Da matematik ikke ligefrem er min stærke side, og da fysik/ kemi, bioteknologi også er en rigtig stor del af at læse medicin på KU, ved jeg ikke om jeg evt. kunne klare det i længden, eller om jeg overhovedet kunne blive optaget, da det heller ikke ligefrem er min stærke side. 

Er der evt. nogle medicinstuderende herinde (helst på KU, men også gerne fra andre steder), som kan skrive lidt om hvordan det er. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2019 af Lapendio

Hej Sofie! 

Jeg er ikke selv medicinstuderende på et universitet, men håber jeg kan hjælpe alligevel. Jeg kan fortælle dig at matematik på universitetet kan være svært; i min seneste indlæg kan du få en fornemmelse hvad du får (fx partial derivatives), men det kan være anderledes på medicinstudiet. Det er til at lære, og det tror jeg også på at du kan lære. Alle kan lære det, så længe man er villig til at sætte sig ned og make an effort. Det er vigtigt at gøre en indsats, fordi det kommer naturligvis ikke af sig selv. Forfølg din drøm ved at hæve matematik til a-niveau, efter min mening, og gør hvad du kan for at få gode karakter. Eftersom du gerne vil være læge, tillader jeg mig at antage at du har interesser af naturvidenskabelig karakter, hvorfor jeg vil anbefale dig at lægge en større indsats i arbejdet for at nå dér hen, hvor du ønsker.

Håber det kan bruges, ellers må du gerne skrive igen!


Skriv et svar til: Matematik på medicinstudiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.