Matematik

Hvilken pris skal de sætte, hvis de gerne vil sælge 8000 enheder? og hvilken pris skal de sætte hvis de gerne vil sælge 5000 enheder

16. november 2019 af piv123 - Niveau: C-niveau

hej jeg har sidde og kæmpe med den her, er der nogen her inden der kan hjælpe med den.

de har en kæmpe erfaring med udvikling og salg af legetøjsprodukter, da det er en virksomhed, som har været på markedet siden 1932. Lige som alle andre markeder, så hænger prisen på varen sammen med afsætningen. de har erfaret at der er følgende lineær sammenhæng mellem prisen på et af deres produkter og produktets afsætning: p(x) = -0,05 · x + 500

Her beskriver p(x) prisen på varen og x er antal solgte hedder.

a)  Hvilken pris skal de sætte, hvis de gerne vil sælge 8000 enheder? og hvilken pris skal de sætte hvis de gerne vil sælge 5000 enheder 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2019 af AMelev

x er antal solgte enheder og prisen er p(x)
Hvad kan du så sige, når antal solgte enheder skal være hhv. 8000 og 5000? Hvad får du oplysning om?
Og hvad skal du beregne?


Svar #2
16. november 2019 af piv123

Det jeg får oplyst som jeg skal bruge er vel =0,05*x+500 jeg skal finde ud af hvilken pris på enheder de skal sætte for de sælge 5000 og 8000 men hvordan jeg regne den ud ved jeg ikke ?

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. november 2019 af AMelev

Hvad er x i de to tilfælde?


Svar #4
16. november 2019 af piv123

Solgte enheder

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2019 af AMelev

Altså x = ... hhv x = .... indsættes i prisfunktionen og beregnes.


Skriv et svar til: Hvilken pris skal de sætte, hvis de gerne vil sælge 8000 enheder? og hvilken pris skal de sætte hvis de gerne vil sælge 5000 enheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.