Matematik

DIfferentiering

30. november 2019 af HannahBake (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle,

jeg har en opgave med følgende funktion: f(t) = T0 + Ce^-kt, hvor t er større eller lig med 0 

1) Hvad er temperaturen når t=0, 

skal jeg ikke blot finde den afledte af f(t), altså differentiere ligningen, og dermed indsætte på t's plads? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2019 af StoreNord

Nej.
f(t)=T_{0}+Ce^{-kt}                        \Leftrightarrow
f(0)=T_{0}+Ce^{-k\cdot 0}=T_{0}+C

Svar #2
30. november 2019 af HannahBake (Slettet)

Ja, det giver også bedre mening, så når temperaturen er 0, så er det lig med T0+ C? Men du tager ikke -k i betragtning længere, det må vel skyldes, at du ganger det med 0? 

Svar #3

Hvad med når man kender parametrene: T0 = 20, k er = 0.1, C=100 og istedet skal man finde ud af hvad temperaturen er når det er lig med 25 grader. Så tænker jeg, at man skal indsætte tallene, differentiere for at finde den afledte?

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. november 2019 af AMelev

Væn dig til at lægge et billede af opgaveformuleringen op. Risikoen for fejl og mangler er alt for stor, når opgaven skrives af.

Hvad angiver f(t)? og hvad er t?

Hvis f(t) angiver temperaturen, og t er tid, så er svaret til #2: "Tja", men det er uklart, hvilke variable, der er ispil.

Ja, det giver også bedre mening, så når temperaturen? er 0, så er det? lig med T0+ C? 

Svar #5

T0=20, C=100 og k = 0.1. Hvornår er objekts temperatur lig med 25 C. Mit spørgsmål er bare, om jeg skal indsætte tallene og differentiere. Det burde man vel sige ja eller nej til

Svar #6

Derudover burde det bare være f(0) = 25+100*e^-0.1*0. Og derefter skal den nok vel bare løses som en differentialligning, tænker jeg

Brugbart svar (0)

Svar #7

Jeg kan kan ikke se noget, der tyder på, at det skulle være en differential-ligning-

Brugbart svar (0)

Svar #8

Skærmbillede fra 2019-11-30 23-58-47.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
01. december 2019 af AMelev

T0=20, C=100 og k = 0.1. Hvornår er objekts temperatur lig med 25 C. Mit spørgsmål er bare, om jeg skal indsætte tallene og differentiere. Det burde man vel sige ja eller nej til

Og mit spørgsmål er bare, hvad f(t), t , C og T står for. Det er faktisk ret afgørende for, hvad man skal. Så læg opgaven med oplysninger op.

Derudover burde det bare være f(0) = 25+100*e^-0.1*0. Og derefter skal den nok vel bare løses som en differentialligning, tænker jeg

Hvis f(0) = 125, er der vel ingen differentialligning? Læg nu opgaven op, så vi kan se, hvad det drejer sig om.

Brugbart svar (0)

Svar #10
01. december 2019 af StoreNord

I #8 har jeg desværre lavet en fejl, så det gør mere skade end gavn.
Der mangler  e  i funktionen.
Her kommer den rigtige graf:Skærmbillede fra 2019-12-01 16-05-47.png

Skriv et svar til: DIfferentiering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.