Matematik

Udtryk Hardy-Weinberg-loven for 4 eller flere alleller vha. matematik?

06. december 2019 af WaranyaCM - Niveau: A-niveau

Jeg har fået et spørgsmål, som lyder: 

- Redegør for hvordan man matematisk kan udtrykke Hardy-Weinberg-Loven for 4 eller flere alleller? 

* Jeg tænker noget i stil med, at benytte binomialkoefficienter til at udregne Hardy-Weinberg for n alleller; men ved bare ikke hvordan jeg skal starte, og hvad jeg kan komme ind på? 

På Forhånd Tak for hjælpen :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2019 af chyvak

Din ide må være god nok. Er der n alleler med frekvenserne p_i, 1 =< i =< n, udtrykker princippet at (p_1 + ... + p_n) ^2 = 1. Frekvenserne for homozygoterne bliver kvadratleddene (p_i)^2 medens den for heterozygoterne bliver blandingsleddene 2p_ip_j, i forskellig fra j.


Svar #2
06. december 2019 af WaranyaCM

#1

Din ide må være god nok. Er der n alleler med frekvenserne p_i, 1 =< i =< n, udtrykker princippet at (p_1 + ... + p_n) ^2 = 1. Frekvenserne for homozygoterne bliver kvadratleddene (p_i)^2 medens den for heterozygoterne bliver blandingsleddene 2p_ip_j, i forskellig fra j.

- Det er denne formel for binomialkoefficienten?: på billedet ikke? 

Hvordan udtrykker jeg formlen for 4 alleller? Du må gerne hjælpe mig lidt på vej, hvis du har tid? :D 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2019 af chyvak

Ja. Med 4 alleler er n=4 og du skal udregne (p_1 + p_2 + p_3 + p_4)^2, hvor p'erne er de 4 allelefrekvenser.


Svar #4
06. december 2019 af WaranyaCM

#3

Ja. Med 4 alleler er n=4 og du skal udregne (p_1 + p_2 + p_3 + p_4)^2, hvor p'erne er de 4 allelefrekvenser.

Kan du måske hjælpe med en udledning? jeg tror ikke jeg forstår det helt. 


Skriv et svar til: Udtryk Hardy-Weinberg-loven for 4 eller flere alleller vha. matematik?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.