Matematik

Hvilken tæthedsfunktion passer

08. december 2019 af SofieAmalieJensen - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har fået givet følgende opgave(vedhæftet). Jeg kan aflæse at A og C begge har en middelværdi på 52. Spredningen har jeg først at regne dog med usikkerheder,(kan også ses i vedhæftet) for at sammenligne dem og se hvilken af dem der er tættest på 3. Ud fra mine beregninger må det være A, men jeg ville spørge om der er nogen anden måde at bestemme eller aflæse spredning på, da jeg synes det jeg har gjort har nogle usikkerheder.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2019 af janhaa

A er korrekt


Svar #2
08. december 2019 af SofieAmalieJensen

#1

A er korrekt

Tak, men hvordan vil man argumentere for hvorfor det ikke er C?


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. december 2019 af delc

Brug 68, 95 ,99.7 reglen, der siger at sandsynlighed for et normal fordelt stok. var. ligger én spredning fra middelværdien er ca. 68% (95% for 2 spredning, 99.7% for 3 spredning). Se om det er rimeligt for A eller C.


Svar #4
08. december 2019 af SofieAmalieJensen

#3

Brug 68, 95 ,99.7 reglen, der siger at sandsynlighed for et normal fordelt stok. var. ligger én spredning fra middelværdien er ca. 68% (95% for 2 spredning, 99.7% for 3 spredning). Se om det er rimeligt for A eller C.

Jeg kender ikke den regel, så jeg forstår ikke helt hvordan man skal regne på det. Jeg har forsøgt at regne det men intervallet jeg får passer bedre på C? se vedhæftet.


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. december 2019 af delc

Det ser også ud til at være C.


Brugbart svar (1)

Svar #6
08. december 2019 af delc

Vedhæftet er tæthedsfunktion for normal fordeling (centreret) med spredning 3 (orange) og 1 (rød). Det ser ud til at A har spredning på 1 som jeg troede. 

Vedhæftet fil:Rplot.png

Svar #7
08. december 2019 af SofieAmalieJensen

#6

Vedhæftet er tæthedsfunktion for normal fordeling (centreret) med spredning 3 (orange) og 1 (rød). Det ser ud til at A har spredning på 1 som jeg troede. 

Super, mange tak for hjælpen:) Så det interval jeg har udregnet, viser at der er 99,7% sandsynlighed for at en stokastisk variabel ligger i intervallet [43;61] når spredningen er 3? eller er det forkert


Brugbart svar (1)

Svar #8
08. december 2019 af delc

#7 Jeg ved ikke hvordan du har regnet det ud fra figuren, men visuelt ser det ud til at der er omkring en sandsynlighed på 99.7% for C at X ligger i intervallet.

Det er også tydeligt, at sandsynlighed for X en spredning på 3 fra middelværdien for A, er mere end 68%.


Svar #9
08. december 2019 af SofieAmalieJensen

#8

#7 Jeg ved ikke hvordan du har regnet det ud fra figuren, men visuelt ser det ud til at der er omkring en sandsynlighed på 99.7% for C at X ligger i intervallet.

Det er også tydeligt, at sandsynlighed for X en spredning på 3 fra middelværdien for A, er mere end 68%.

Super, så er jeg med. Mange tak igen:)


Skriv et svar til: Hvilken tæthedsfunktion passer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.