Kemi

Opløsning af 1,4g så det bliver 500ml

08. december 2019 af KageSpiseren - Niveau: B-niveau

Hejsa SP

Jeg sidder her og prøver at finde ud af hvordan jeg kan løse det her, men har ikke den største forstand indenfor kemi verdenen selvom den er spændende. 

Spørgsmålet lyder: 

Hvad er den formelle koncentration af natriumchlorid i en opløsning, der er lavet ved at opløse 1,4 g natriumchlorid i vand, så volumenet bliver 500 mL?

og jeg ved jo at m= 1,4g

men ved ikke hvad jeg skal gøre efter det da jeg kigger på den der trekant med m M og n. Føler ikke at svaret er 357 så der er et eller andet jeg gør forkert.

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2019 af mathon

                 \small \begin{array}{lllll}\textup{koncentration:}&\frac{\frac{1.4\; g}{58.44 \; \frac{g}{mol}} }{0.5\; L} =0.0479\; M \end{array}


Svar #2
08. december 2019 af KageSpiseren

#1

                 \small \begin{array}{lllll}\textup{koncentration:}&\frac{\frac{1.4\; g}{58.44 \; \frac{g}{mol}} }{0.5\; L} =0.0479\; M \end{array}

Så du har udregnet koncentrationen ved at finde molarmassen til NaCl også taget de 1,4 g divideret med molarmassen også volumenet som vi havde fået som resultat. Har jeg ret?


Svar #3
08. december 2019 af KageSpiseren

Men hvad er den aktuelle koncentration af natriumioner i den samme opløsning så?


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. december 2019 af mathon

Da NaCl er let opløseligt
gælder:
                        \small \left [ Na^+ \right ]=\left [ Cl^- \right ]= c(NaCl)=0.0479\; M\kappa


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. december 2019 af mathon

korrektion af tastefejl:

Da NaCl er let opløseligt
gælder:
                        \small \small \left [ Na^+ \right ]=\left [ Cl^- \right ]= c(NaCl)=0.0479\; M


Skriv et svar til: Opløsning af 1,4g så det bliver 500ml

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.