Matematik

Differentialligning til beskrivelse af et hop

10. december 2019 af SveaDea - Niveau: A-niveau
Hej

Jeg er i gang med at skrive en opgave om rally i matematik og idræt. I matematik skal jeg bruge differentialligninger til at beskrive et hop i det der tages hensyn til luftmodstand. Jeg vil høre om der er nogen der kan hjælpe, eller evt. guide mig til hvilken information jeg skal have for at kunne beskrive hoppet

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2019 af peter lind

Det kommer lidt an på hvor kompliceret du vil gøre det.

En bevægelse kan beskrives ved kraften = tyngdekraften-gnidningskraften.

Det er gnidnigskraften der volder problemet. Gnidnigskrften er altid modsat rettet bevægelsen. Den er proportional med kvadratet på hastigheden. Det betyder at medmindre det er en lodret bevægelse er det meget vanskeligt at løse selv for en kugle. Jeg har set i en bog at den faktisk er løst; men jeg selv kan ikke løse den

Ved lavere hastighed kan man tilnærme med at gnidningskraften er proportional med hastigheden og så er den nem at løse.

Så er der proportionaitetskonstanterne. Dem skal du også finde. Det er fundne for nogle simple former; men generelt er det igen generelt meget vanskeligt. Man kan evt. måle sig frem til dem.

Så kommer legemets form oså ind i billedet, hvilket forøger vanskelighederne yderligere

Jeg har set at du kun skulle være folkekoleelev. Er det rigtigt ?. Folkeskoleelever har jo ikke engang hørt om differentiallgninger


Svar #2
10. december 2019 af SveaDea

Tak for svaret, det er en gammel profil så det skal nok passe at den siger jeg er folkeskoleelev

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2019 af AMelev

#2 Ret profilen, så den passer.


Skriv et svar til: Differentialligning til beskrivelse af et hop

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.