Fysik

LV - viscometer af Brookfield type

04. januar 2020 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hvad fortæller det én hvis nu at man har et instrument, i dette tilfælde en LV - viskometer, som har 8 forudindstillet hastigheder?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har fundet en virksomhed der hedder Brookfieldengineering. Denne virksomhed laver 4 forskellige vicometere af Brookfield typen, with electronic drive?

Jeg tror at forskellen på de 4 viscometere blot beror på 4 forskellige vridfjedrer.

Men hvorom alting er så ved jeg ikke om jeg kan bruge formlen vist neden under

\omega =2\pi f

Jeg tror umiddelbart ikke at der er tale om en rem eller nogle tandhjul som griber fat i hinanden, når nu der står at det er med electronic drive?

Manualen kan findes ved at google "brookfield viscometer and laminar flow"

Brookfield dial reading viscometer with eletronic drive - manual


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du har spurgt om denne formel i en anden tråd.

Du har ikke beskrevet, hvad f og ω er. Der er tilfælde, hvor de ikke er sammenhørende, men hvis de er sammenhørende, så gælder formlen ALTID.

Man kan for et pendul vælge, at pendulets position angives ved udsvingets vinkel, θ(t) og svingningsfrekvensen f. Man hat så, at Θ(t) = Θ0cos(2πft+φ) . Så har man et problem: Er ω=2πf, eller er ω(t) = dθ/dt? Man kan vælge vilkårlgt, men der er ikke tale om det samme ω.

Derfor: Når du spørger, om ω=2πf, så skal du fortælle os, hvordan ω og f bruges i det tilfælde, du arbejder med.


Svar #2
06. januar 2020 af Yipikaye

Hej igen

Sorry at jeg bliver ved med at skrive igen og igen, men det kniber altså stadig lidt med forståelsen af svar #1. Hvis nu at vi siger at der er tale om en elmotor, som er en omvendt generator. Jeg tilslutter derefter denne elmotor ved at sætte stikket i stik kontakten. Derefter tænder jeg for stikkontakten, og ud kommer en spænding på 230 volt med en frekvens på 50Hz. 50 Hz svarer til 50 svingninger pr. sekund og er derfor frekvensen af den roterende del som udgøres af en cylinderformet magnet. Denne frekvens på 50 Hz kan så omregnes til en vinkelfrekvens ved at gange med 2pi. Se neden under

\omega =2*\pi *f

Resultatet er radianer pr. sekund og jeg tænker stadigvæk at det er en egentlig hastighedsangivelse af den roterende del, nemlig magneten.

Så kommer ovenfor nævnte cosinus funktion, som er en sammensat funktion.

\Theta(t)=\Theta _{o}*cos(2\pi ft+\varphi )

Hvis vi differentiere denne mht. (t), så får vi følgende

\omega (t)=-\Theta _{o}*2\pi f*sin(2\pi ft+\varphi )

Som også er en hastighedsangivelse. Men jeg tænker at hvis man indsætter en t-værdi på t's plads så får man tangentens hældning i lige netop dette pågældene tidspunkt på sinusfunktionen, og hvad svare det så til i virkeligheden?

Alternativt tænker jeg at denne afldeded funktion er en hastighedsangivelse på hvor ofte magnetens to poler skifter retning. Har vi f.eks. 50 Hz, så har vi at polerne i magneten skifter retning 100 gange pr. sekund.   


Skriv et svar til: LV - viscometer af Brookfield type

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.